Consilierea politica este un capitol care lipseste cel mai mult atunci cand discutam despre politica mioritica.

Intre un heirupism electoral o data la patru ani si integrarea in haita de lupi langa care se simte emanat, demnitar sau ales al Domnului pe pamant, dupa caz, politicianul roman nu are o educatie politica solida, nu are o proiectie de cariera, nu are o echipa de suport permanenta si nu are un consilier personal. De aceea nu are o cota de incredere ridicata iar efectele actiunii sale sunt catastrofale atat pentru sine cat si pentru comunitate. Chiar daca sunt si exceptii, aceasta este din pacate regula.

Dati o cautare pe internet pentru „consiliere politica” si veti primi cele mai ciudate rezultate. De la confuzii precum consultanta de afaceri si pana la consiliere in alegerea unui job. Internetul pare sarac in continut in limba romana pentru acest subiect. Sunt convins ca in alte limbi care vorbesc democratia, rezultatele sunt mult mai multe si mai focalizate pe continut de calitate decat pentru limba romana.

Ipotetic vorbind, caci realitatea arata ca politicienii romani gandesc altfel, daca ai dori o proiectie in politica:

  • unde ai gasi consiliere politica si
  • ce ar trebui sa ai in vedere pentru a decide cel mai bine atunci cand, in sfarsit, o gasesti?

Urmarind viata politica, avand o experienta de cativa ani in domeniu si incercand sa ofer suport pentru politicienii care cred eu ca merita, am extras 10 reguli ale consilierii politice, folosind acronimul „consiliere” (este la moda in vest, asa ca o voi folosi si eu).

  1. Cost
  2. Orientare
  3. Necesitate
  4. Suport
  5. Individualitate
  6. Legaturi
  7. Implicare
  8. Exclusivitate
  9. Regularitate
  10. Evaluare

1 . Consilierea costa mai putin decat sa nu te consiliezi.

Unu este un numar mult prea mic pentru a insemna ceva semnificativ” spune o expresie celebra. Plecand de la aceasta, semnificatia politica nu este legata de apartenenta la orice grup sau la un partid ori ONG, cat mai ales includerea intr-o echipa cu semnificatie. Una care construieste un vis comun, un proiect mare, o cale, o viziune si lideri.

Daca despre unii dintre politicienii nostri nu ati auzit niciodata, iar despre altii doar ca au fost cercetati de institutiile juridice din Romania pentru presupuse fapte penale, sa nu credeti ca politicienii nu si-ar dori sa fie importanti si sa aibe o imagine buna. Doar ca cei mai multi nu isi platesc pretul pentru aceasta perceptie publica. Fie din motive de lacomie, de lipsa de caracter sau, cand totusi calitatea umana exista, din lipsa de consiliere.

Politicianul roman uita usor ca o semnificatie nula sau negativa in politica inseamna, de cele mai multe ori uitare si alaturarea acelui politician cu un balast pe care alegatorii si l-ar dori exclus cat mai repede din serviciul public. Si asta se va intampla, mai devreme sau mai tarziu.

2. Consilierea este orientata catre atingerea unui vis.

Visul este ceea ce te motiveaza sa actionezi, sa induri, sa ai rabdare, sa progresezi, sa mergi mai departe. Visul nu are legatura, de cele mai multe ori, cu banii si avantajele materiale, cat mai ales cu proiectarea propriei persoane sau a unui grup de persoane intr-o zona de importanta, una care tine fie de stima de sine sau de grup, de relatiile cu cei din jur sau cu modificarea unor probleme actuale si care si-au pus amprenta asupra sa si a comunitatii.

Maica Teresa a dorit sa ajute muribunzii din India si a facut totul pentru a-si atinge acel vis. Nu este vorba despre un vis cu legatura politica dar a transformat-o pe aceasta intr-unul dintre cei mai respectati lideri mondiali.

J.F. Kennedy a avut un vis ca americanii sa ajunga pe luna inaintea rusilor si a pus bazele ca acest vis sa se implineasca. Iata ca visul, personal sau comun, construieste semnificatie pentru cel ce il urmeaza si are putere de schimbare. De aceea un politician nu va cauta niciodata consiliere daca nu are sau daca nu va dori cu ardoare sa traiasca acel vis.

3. Consilierea este vitala.

Daca politicienii nostri isi angajeaza rudele si cunoscutii in pozitii de consilieri, doar din dorinta de a captura, in avantaj personal, cat mai mult din cheltuielile statului cu existenta acestora, un politician cu responsabilitate stie ca fara o consiliere permanenta si de calitate nu poate performa.

Necesitatea acestei consilieri consta in cel putin trei aspecte:

  • niciodata nu iti poti privi obiectiv propria persoana, activitatea, pozitia, postura si relatia dintre aptitudinile tale si ceea ce ai de facut
  • niciodata nu vei avea feedback mai bun decat de la un consilier personal
  • niciodata nu vei sti totul astfel incat sa acoperi toate domeniile si toate nisele

Asa ajungem sa intelegem si de ce dorinta unor politicieni de a-si angaja nevasta si copiii in cabinetele proprii nu are nimic comun cu semnificatia, cu angajamentul si cu utilitatea politica. Fara un consilier personal de calitate si fara dorinta de a plati costul pentru aceasta consiliere, politicienii vor sfarsi in uitare sau in oprobriul publicului sau a unei parti semnificative din acesta.

4. Consilierea necesita abilitati si expertiza din partea celui ce consiliaza.

Evident ca nu oricine poate oferi consiliere de calitate. Fara un suport solid, cel care doreste consiliere nu primeste decat surogaturi care vor fi toxice si ii vor face mai mult rau decat bine.

Iata de ce cel care consiliaza trebuie sa aiba aptitudini de comunicare, sa aiba experienta politica de calitate, sa aiba viziune, sa fie pregatit in multe domenii cu tangenta la viata politica (administratie, economie, afaceri, justitie, …), sa fie integru, sa aiba rabdare si multe alte calitati ce trebuie sa fie incluse pe o lista pe care politicianul care cauta consiliere le are in vedere atunci cand se decide pentru cineva.

De asemenea, consilierea poate fi pentru o perioada de timp variabila, caz in care daca proiectia politica depinde exclusiv de un grup sau un partid este important ca sa-si gaseasca consilierul in interiorul acelui grup sau care sa aiba tangente cu acesta. Insa a nu se confunda consilierul cu echipa suport. Este diferenta dintre general si particular, intre detaliu si gen specific, intre asumare si Dictionarul Enciclopedic.

5. Consilierea este individuala, ea nu are un caracter general.

Nimeni nu se poate consilia din carti, de la seminarii, de la biserica sau din ziare. Consilierea politica vizeaza un consiliat care este o persoana unica, care vine dintr-un loc unic, care are o fundatie unica si care merge catre un vis arzator. Toate acestea constituie un pachet ale carui caracteristici trebuie analizate si proiectate individual de catre consilier.

Acesta este si motivul pentru care nu se poate vorbi de o consiliere de grup. Cei mai multi consilieri angajati pentru mai multe institutii sfarsesc prin a da gres sau a avea rezutate mediocre, fie ca vorbim de domeniile juridic, economic sau PR. Asta si pentru ca o consiliere de calitate trebuie sa fie individualizata si dedicata 100% timpului in care ea este facuta.

6. Consilierul trebuie sa fie direct implicat in succesul tau.

Acesta este si motivul pentru care consilierea de afaceri si cea juridica sunt unele dintre cele mai eficiente si performante tipuri de consilieri. Pe de o parte pentru ca exista o relatie „win-win” bazata fie pe castig financiar, fie pe consolidarea unei pozitii strategice viitoare, iar pe de alta parte, pentru ca partile isi identifica de la inceput si reciproc avantajele ce rezulta din succesul celui consiliat.

In politica poate functiona foarte bine principiul „win-win” deoarece succesul politic poate insemna atat atingerea unui vis de grup, ori unul in care consilierul si consiliatul politic se identifica, poate insemna atat pozitii de putere in grupul de apartenenta, putere de care pot beneficia reciproc sau poate insemna recompense financiare pentru care s-a batut palma inaintea inceperii procesului de consiliere. Orice fel de implicare si dedicare are insa la baza un avantaj reciproc.

Iata de ce consilierea gratuita si fara un scop comun nu exista. Acesta este si unul dintre motivele pentru care consilierii parasesc inainte de termen corabiile care par ca se scufunda si cauza pentru care cei consiliati privesc cu dezamagire spatele propriilor consilieri, indepartandu-se in zare.

7. Consilierea presupune implicare 100%.

Acest aspect a fost atins in mare la punctele 2 si 6 de mai sus, insa este important sa fie dezvoltat pentru ca oamenii tind sa isi schimbe comportamentul atunci ceea ceea ce fac nu este 100% in concordanta cu ceea ce sunt. Daca consilierul incearca sa schimbe obiceiuri, atitudini si sa impuna activitati necesare dar aflate in neconcordanta cu structura individuala si dorintele celui consiliat, la un moment dat va exista o ruptura in liantul ce leaga consilierul de consiliat.

Exista un film, „Game Change” despre Sarah Palin si activitatea sa in pozitia de vicepresedinte in campania lui John McCain. Veti vedea ca la un moment dat, in ciuda consilierii de calitate, Sarah Palin cedeaza si face gafe dupa gafe, ignorand consilierii si efectele activitatii pe care o desfasoara. Toata lipsa de fundatie a personajului iese la iveala atunci cand doamna Palin nu mai este dedicata 100% consilierilor sai, cedand tentatiilor propriilor obiceiuri, asculta „consilierii” din jur, fara experienta si cade victima a unei perspective proprii, incompatibila cu scopul campaniei electorale. Consecintele acestui abandon au costat-o atat pe ea, cat si pe John McCain si grupul cu care s-a asociat deliberat.

8. Consilierea este exclusiva.

Exista un principiu in network marketing care se numeste „No Crossline”. Asta inseamna ca nu poti avea mai multi consilieri personali si sa nu-ti iei consiliere si de la persoana desemnata de tine sa indeplineasca acest rol, dar si din alta parte (fie ca sunt rude, prieteni, seminarii, biserica, carti, reviste, institutii, etc.)

Daca un consilier de calitate poate avea mai multi consiliati (in avocatura, afaceri si chiar in politica este acceptat si constituie un business solid), o persoana nu poate sa se consilieze altfel decat de la persoana care ii stie scopul, structura interioara, fundatia personala, originea si visul catre care se indreapta, cu care a stabilit un plan de actiune si este dedicat succesului celui consiliat.

Orice consiliere din alta parte nu face altceva decat sa creeze suspiciuni, sa ia ochii de la obectivul de etapa, sa intarzie sau sa premediteze succesul final. Iar in cele din urma, sa produca tensiuni si sa lungeasca spatiul pana la visul urmarit.

9. Consilierea are caracter regulat.

Inevitabil, procesul de consiliere proiecteaza un plan de actiune structurat pe etape. Consilierea se face atat la inceputul procesului, cat si la inceputul unei etape, la sfarsitul etapei si la finalul procesului. De fiecare data, fie se valideaza planul de actiune, fie se modifica acesta sau chiar se poate cauta alta sursa de consiliere, de cele mai multe ori cu caracter permanent.

Periodic cele doua parti trebuie sa intalneasca. Nu pentru a consuma timp de calitate din timpul consilierului, ci pentru a analiza actiuni, scopuri, echipa, unelte, mijloace… cat si a corecta aspecte importante sau mai putin importante dar care, nerezolvate, pot produce efecte cumulate mai tarziu.

Este de neinteles ca cel care ofera consiliere sa ceara intalniri de consultanta, cum este la fel de neinteles si ca cel consiliat sa abuzeze de aceste intalniri, fara sa faca nimic din ceea ce si-a asumat sa faca, doar pentru a se plange de sine, de altii sau a gasi vinovati.

De aceea intalnirile sau discutiile de consiliere trebuie sa fie directe, iar daca nu se poate altfel, cat mai personal cu putinta, sa vizeze analize inaintea si dupa activitati proiectate, sa fie focalizate pe atingerea obiectivelor de etapa si mai putin pe aspecte care ar defocaliza.

10. Consilierea se bazeaza pe o evaluare continua.

Intr-una din cartile sale despre leadership, John Maxwell spune ca nu exista teren de fotbal fara o tabela de marcaj. Asta deoarece echipele trebuie sa stie in permanenta care este scorul si timpul pe timpul desfasurarii meciului.

Arsene Wenger, antrenorul celor de la Arsenal, spunea si el ca nu crede in jucatorii care, dupa fiecare meci, nu isi fac cu obiectivitate evaluarea activitatii lor din meciul care tocmai s-a terminat si ce vor face in continuare.

La fel si in consiliere. Este important ca cel consiliat sa-si faca o autoevaluare a unor aspecte esentiale, marcand cu note fiecare dintre acestea. Chiar cu unele radicale, care sa scoata in evidenta capitolele la care el se considera slab sau bun, pentru a putea mai apoi sa isi evalueze progresul, pe timpul consilierii.

Iata si cateva dintre cele pe care cred ca este bine sa le puneti pe lista de evaluare: marimea visului, responsabilitatea, disciplina, imaginea, focalizarea, optimismul, comunicarea, integritatea, stabilitatea emotionala, prosperitatea financiara, edificarea, rabdarea, relatiile de familie, atitudinea fata de sine, loialitatea, postura. Pot fi si altele, insa acestea cred ca sunt necesare pentru ca viitorul consilier sa poata sa-si creeze o imagine despre ce trebuie inclus in actiunea viitoare, despre structura de personalitate ce trebuie promovata si despre concordanta dintre etapele planificate, obiectivele de etapa si persoana celui consiliat.

***

Sper ca acest articol sa ajute pe cei care sunt in cautarea unei activitati politice de calitate si, fara a avea pretentia detinerii adevarului absolut, sa ofer un punct de vedere acolo unde, asa cum spuneam la inceput, exista un pustiu de informatii publice. Iar daca iti este de ajutor aceste informatii, iti urez succes si imi doresc ca intr-o zi sa bem o cafea si sa-mi spui cum ai ajuns sa-ti traiesti visul cu ochii.