criza

Spuneam intr-un articol ca aceasta criza are un scop si ca este mai mult benefica decat distructiva. Asta deoarece constrangerile pe care le aduce determina pe fiecare in reconsiderarea pozitiei, a relatiilor, a valorificarii resurselor, atat in plan personal cat si ca business sau grup, dar si ca natiune. Chiar daca unii dintre voi nu cred, faptul ca a cam lasat posibilitatea sa se vada ce ascundea fiecare pe sub fusta, a determinat o reconsiderare a imaginii despre cateva afaceri prezentate ca fiind de succes si repozitionarea acestora din perspectiva clientilor sau a jucatorilor din piata.

 

Doua intrebari sunt clar definite in mintea antreprenorilor in aceasta perioada:

 

1. Supravietuire sau dezvoltare?

Iata cel mai bun exemplu:

In 2008 urmaream o emisiune The Money Channel in care Radu Octavian, proprietarul lantului Diverta afirma urmatoarele: "Diverta are acum 70 de magazine si dorim sa ne extindem, in viitor la peste 150. Ce conteaza 2009 in planul nostru de business?”   Nu ca as fi un manager mai bun decat Radu Octavian. Insa lectia cea mai importanta, acum cand Diverta a cerut intrarea in insolventa, arata cel putin trei aspecte ce tin de spiritul intrebarii de mai sus:

– in criza scopul este supravietuirea si nu dezvoltarea;

– exista modele de afaceri "de criza" si "de boom", diferite una de alta;

– informatiile care existau la inceputul crizei, desi aveam modelul 1929-1933, indica o durata mai mare de un an. Anul 2010 confirma ca nici pe departe criza nu s-a sfarsit.

 

Pentru cei care stiu cum functiona Diverta, alegand intre retail-ul clasic si comertul online, Radu Octavian a renuntat exact la varianta mai putin costisitoare si a pariat pe magazinele traditionale, probabil mizand pe doua lucruri:

– perioada de criza mica;

– un capital care, chiar si la un deficit de balanta, sa-i permita supravietuirea pentru un an;

– reluarea creditarii, pe fondul apetitului de consum al populatiei care abia invatase shopingul ca sport national.

 

Inca o data, nu sunt in masura sa critic deciziile luate de Radu Octavian pentru ca, poate si eu as fi luat aceleasi decizii perdante. Doresc doar sa arat dificultatea pe care o presupune alegerea dintre supravietuire si dezvoltare, mai ales acum cand se vorbeste despre facilitatea accesarii de fonduri europene fara cofinantare autohtona. Un pas care poate sa incarce mai mult decat trebuie o afacere, daca criza va mai dura, dar care poate face o diferenta in momentul iesirii din criza.

 

2. Cum va arata afacerea la iesirea din criza?

Daca cele mai multe voci autorizate afirma ca nu se stie cat va mai dura aceasta criza, bunul simt ne spune ca ea nu va dura la nesfarsit. Adica va veni un moment in care conditiile din piata se vor schimba si se va produce trecerea de la neincredere la incredere. Ce nu se stie exact este acest moment, pe fondul conditiilor tot mai dificile din Europa si nu numai.

 

Pentru cei care si-au inchis afacerea sau si-au suspendat-o, aceasta intrebare este fara rost pentru ca pozitionarea in mintea clientilor se pierde, in locul castigat cu greu intrand alte firme. Adica exact acelea care supravietuiesc in aceste momente si care mai ofera produse si servicii pentru care oamenii mai platesc acum. Acestea vor castiga (daca nu au facut-o) o pozitie favorabila in piata. Iar cel mai bun exemplu, tradus in traficul pe internet, este cel in care activez acum: care este cea mai buna agentie imobiliara din Timisoara? Graficul de mai jos (click pentru marire) poate da raspunsul acceptat de cei mai multi, pentru ca datele sunt luate de pe trafic.ro si sunt obiective:

 

care este cea mai buna agentie din Timisoara

 

Accesarea de fonduri europene, crearea serviciilor care pot aduce venit prin exportare catre clienti, fie ei persoane fizice sau juridice, pozitionarea buna in piata, cheltuieli reduse de functionare, venit stabil si o balanta pozitiva, pot asigura atat iesirea firmei din criza actuala cat si conditiile de dezvoltare ulterioara a acesteia.

 

Fara a avea pretentia detinerii adevarului, iata ce am facut noi:

– am investit foarte mult in internet si in promovarea on-line, in detrimentul afisajului outdoor;

– am renegociat tarifele si serviciile, inclusiv chiria pentru spatiul unde functionam. Chiar daca acesta se afla intr-o zona periferica, accesul se face usor si intruneste conditiile optime de functioanre;

– am creta conceptul InfoDivers pentru promovarea acelor oferte de care nu ne puteam ocupa si care ne veneau pe internet, fie din cauza distantei sau a specificului acestuia. InfoDivers va deveni si o baza de lucru viitoare a agentiilor imobiliare;

– am fost deschisi la colaborari si parteneriate, promovand calitatea din jur, pe pagina de internet de recomandari. Acest lucru ne-a asigurat, desi nu mereu, servicii sau produse la un pret foarte bun, dar si o relatie corecta cu acesti parteneri;

– am creat un plan de dezvoltare, pe care l-am pus pe hartie si la care lucram zilnic, in paralel cu activitatea de baza.

 

Bineinteles ca fiecare are modul lui de gandire, alte posibilitati si resurse, dar si alte scopuri. De aceea retetarul nostru poate sa nu fie cel mai bun pentru tine acum, insa un alt punct de vedere nu strica niciodata. Totul este sa stii pentru ce faci ceea ce faci si unde vrei sa ajungi cu ceea ce faci. Pentru ca o afacere, dincolo de scopul sau financiar, reprezinta o unealta prin care sa ajungi sa ai, sa faci sau sa devii ceea ce vrei si ti-ai propus.