Acum cativa ani citeam o gluma despre acuzele industriei IT aduse celor din industria auto si raspunsul celor din urma. Anecdota suna asa:

[quote font=”georgia”]Daca industria auto ar fi urmat industria IT acum ati avea autovehicule care ar costa cateva sute de euro, acuzau cei din IT. Raspunsul celor din industria auto era urmatorul: daca autovehiculele ar fi precum calculatoarele atunci la fiecare colt de strada computerul de bord ar trebui sa intrebe soferul „esti sigur ca vrei sa virezi la stanga/dreapta?”[/quote]

diesel engineUn sambure de adevar exista in acuzele si scuzele fiecarei parti: comparativ cu ritmul de dezvoltare din IT ar fi trebuit fie dezvoltate noi tipuri de motoare, noi tipuri de combustibil sau de materiale folosite pentru constructia autoturismelor dar si pentru siguranta pasagerilor. Pe de alta parte autovehiculele nu sunt computere, desi au in componenta unele, pentru ca sunt destinate sa faca alte servicii decat un calculator.

Daca cei de la Volkswagen (si nu numai ei) ar fi luat in serios gluma cu masina care intreaba „esti sigur ca vrei sa faci asta?” poate ca s-ar fi gandit de mai multe ori inainte de a insera un soft care minte soferii si autoritatile despre capacitatile fizice ale motorului. Scandalul Dieselgate pe care il vedem acum in desfasurare va aduce pierderi uriase protagonistilor germani si a altora care au procedat la fel.

Problemele din industria auto nu sunt insa numai acestea. Dupa ce cumperam un autovehicul cheltuielile abia incep: revizii, consumabile, piese de schimb, ore de manopera, asigurari, taxe si impozite. Sa le luam pe rand:

  • reviziile auto. Un proprietar de autovehicul este obligat ca, periodic, in functie de nr. de km si de durata autovehiculului sa intre cu ea in service pentru revizie. Asta inseamna, de regula, schimb de ulei, filtre, placute de frana. Procedura este urmatoarea: lasi masina si cheile, platesti manopera si consumabilele enumerate mai sus si te intorci dupa un timp convenit cu service-ul pentru a-ti lua inapoi masina. Personal am constatat, schimband service-ul cu un altul unde aveam voie sa asist la revizie, ca filtrul de habitaclu nu fusese schimbat la ultima revizie. Adica am platit un serviciu si o piesa auto care nu s-a efectuat. Cum poti demonstra si verifica asta daca singurii care o pot face sunt cei care ar trebui vedificati?
  • asigurari, consumabilele si piesele auto. Scandalurile cu firmele de asigurari, mai ales, dar si numeroasele postari pe net arata ca in Romania, cel putin, exista o intreaga retea de falsuri si surogate de piese auto. Fiind cu mult mai ieftine decat piesele originale, acestea au fost si probabil mai sunt preferate de asiguratori pentru costurile finale mai mici. Poate justificat daca ne gandim ca o firma de asigurari are de ales intre ridicarea preturilor (RCA a crescut incredibil de mult) si raportul cost/beneficiu. Ori aici cred ca privirile trebuie sa se indrepte catre producatorii de piese de schimb si consumabile originale care au preturi foarte mari. Comparati cu industria IT: un HD Seagate de aceeasi capacitate si viteza nu este cu mult diferit ca pret de unul Toshiba sau WD, in cazul unei defectiuni sau unei upgradari La computerul de acasa sau de la birou. Pe cand in industria auto un far original comparativ cu unul produs in Turcia este de cateva sute de lei. Cum se poate justifica acest lucru daca ne gandim ca mai toti producatorii de piese s-au relocat in tari cu taxe mici si cu un cost la fel de mic cu forta de munca?
  • Ore de manopera. Nu stiu cati stiti ca sunt autovehicule noi la care, daca se arde un bec si trebuie schimbat, se da jos bara de protectie ca sa ajungi la acel bec. Asa a fost proiectat autovehiculul si nu din ratiuni ergonomice sau de spatiu, ci din cauza intelegerilor mutuale dintre producatori si service-urile ”agreate”. Se pare ca se doreste ca operatiuni simple, unele ce puteau fi facute in propriul garaj, sa nu mai poata fi facute decat in service, contra unui pret pe masura, tradus in ore de manopera. La fel putem discuta despre schimbarea unui filtru de aer, a unui filtru de habitaclu, etc. De ce aceste impuneri tehnice si de ce nu se specifica astfel de lucruri atunci cand se promoveaza la vanzare un autoturism?
  • Taxe si impozite. Scandalul Dieselgate va modifica mai mult ca sigur atat clasele de poluare euro 1, 2, 3, 4 sau 5 in care pana acum a fost inacarat un autoturism, cat si taxele si impozitele corelate acestei incadrari. Cei mai multi dintre soferi din aceasta cauza sunt speriati, cat si de eventuale modificari privind taxa obligatorie de mediu la inmatricularea masinii. De ce ar trebui sa plateasca detinatorii de autovehicule pentru ca au fost inselati de catre cei care le-au vandut autoturismul?

Am facut aceasta scurta trecere in revista pentru a intelege ca problemele din industria auto sunt mult mai mari. In dreptul fiecarei categorii sunt 4 intrebari la care cineva trebuie sa raspunda. Si cand spun cineva ma gandesc nu la indivizi precum Tariceanu, un cabotin care a fost dealer auto si caruia nu i-a pasat decat de profit si de contractele cu statul, ci la acele institutii ale statului care sunt chemate sa raspunda unor astfel de probleme: RAR, Ministerul de finante, Politia Rutiera, etc.