Motto: "Eu sunt antreprenor si ma simt antreprenor. Iar termenul inseamna mult mai mult decat a avea o firma si a face niste bani. Din punctul meu de vedere, e o mentalitate. Te nasti cu cateva trasaturi iar pe restul (majoritatea) le castigi, te auto-educi".

Andrei Rosca, BookBlog

Om de afaceriPe 18 aprilie se implinesc doi ani de cand am deschis agentia imobiliara iMONDO. Aceasta este prima mea afacere pentru ca acum mai am in lucru trei proiecte, unul din ele, InfoDivers, deja in derulare.

Dupa Kiyosaki, inca nu este o afacere in sensul real dar, ca orice start-up exista o legatura embrionara intre ea si mine: sistemul a suferit cateva modificari, a avut nevoie de suport financiar, dar am facut pasii in directia pentru care am inceput acest proiect. Inca un an si voi avea toate elementele pe care le-am dorit. Stiu, pare un pic misterios dar, asa cum spunea cineva cand i-am prezentat planul afacerii, nici nu am intrat in piata.

Diferenta dintre cel care am pornit acum 2 ani si cel de acum este mare iar cel care voi deveni peste cativa ani sigur va diferi fata de cel de acum. Desi, asa cum zicea cineva, "daca vrei sa-l faci pe Dumnezeu sa rada spune-i ce planuri ai". 🙂

Ce a ajutat?

– pregatirea de 5 ani dinainte de a-mi deschide propria afacere a facut cea mai mare diferenta pentru ca am invatat ca modul de gandire al angajatului care parasea un sistem militar si pornea pe cont propriu este diferit fata de mentalitatea de business. Acum principale sunt calitatea serviciilor oferite, modalitatile de dezvoltare a afacerii, echilibrul dintre venituri si cheltuieli (anul trecum am avut un profit de peste 1500 de euro, desi a fost un an de criza);

– pregatirea militara si disciplina de a face lucrurile corect si la timp, de a asculta inainte de a actiona, planificarea actiunilor, precum si faptul ca nu am putut sa ma renunt la deciziile pe care le-am luat. A-propos de planificare, nu am intarziat niciodata la o intalnire cu clientii sau proprietarii pentru ca am invatat cum se planifica marsurile in armata (planificarea timpului). Chiar si atunci cand am avut permisul suspendat si am facut imobiliare cu tramvaiul sau cu taxi;

– decizia de a face o diferenta in piata, lucrand prin a percepe comision de la o singura parte si practicand comisioane corecte, adecvate pietei si crizei imobiliare;

– deschiderea catre alte tipuri de locuinte, alternative de tipul mansarde si case pe structuri de lemn sau tip cospan (Casele Schwoerer);

– pasiunea pentru domeniul imobiliar si internet, capacitatea de a integra termeni din business cu cei din SEO, WEB, … Poate parea ciudat pentru altii, dar exista conexiuni care nasc idei de afacei si unelte prin care sa se atinga obiectivele incluse in planul de afaceri destul de usor;

– faptul ca am cautat castigul pe termen lung si nu "tunuri" pe termen scurt.

Ce nu ne-a ajutat (ne-a tinut in loc)?

– modul de gandire (paradoxal, nu?) pentru ca am simtit ca nu am vazut lucrurile la un nivel mai mare;

– experienta de angajat de care ne-am debarasat destul de greu;

– criza imobiliara (ne-a ajutat pentru ca am invatat sa investim cumpatat, dar…) ne-a redus fluxul de numerar, prin venituri mai mici;

– deciziile guvernului care a introdus impozitul forfetar si ne-a luat initial leasingul (ca apoi sa revina, cand era tarziu, renuntasem la contract);

– renuntarea la afaceri a unor parteneri sau neseriozitatea acestora. Cel mai bun exemplu este Publitim care a plecat cu un contract de un an cu posibilitatea de prelungire ca apoi sa ceara niste preturi exorbitante (de 15 ori mai mari) pentru aceleasi servicii care au fost de o calitate indoielnica.

Ce dorim sa facem in continuare?

Francizarea iMONDO este primul obiectiv major, o data cu clarificarea politicii guvernului si a legislatiei in domeniu. Dezvoltarea proiectului InfoDivers este urmatorul obiectiv, dorind anihilarea preturilor de monopol practicate de catre Publitim, precum si servicii suplimentare fata de ce furnizeaza acestia.

Urmeaza un proiect IWebS pe domeniul IT (crearea si optimizarea de site-uri, inclusiv webdesign) si suntem tentati de accesarea unor fonduri europene. Dupa primul proiect aprobat, poate-i ajutam si pe altii.

Poate si o asociere, cine stie?

Cam atat acum. Pentru cei care ne-au ajutat si cu care am colaborat in acesti doi ani, clienti, furnizori sau parteneri, numai ganduri bune si urari de sanatate, bunastare si succes. Celor care ne-au injurat sau ne-au vorbit de rau, aceleasi urari de bine, pentru ca am invatat din criticile lor. Iar cei care nu ne-au cunoscut inca sau nu au apelat inca la serviciile noastre ii invit sa o faca pentru ca vor primi tot ceea ce putem sa le oferim: experienta si intentii corecte, un partener in demersul cumpararii, vanzarii sau inchirierii de imobile.

Singurii care nu ne ajuta sunt cei care nu vor sa ne spuna nimic pentru ca nu vom sti niciodata ce doresc de la noi si cum sa ne modificam oferta.


La multi ani iMONDO si tuturor colaboratorilor nostri!