Daca as defini in putine cuvinte ce inseamna un om de dreapta, atunci as introduce in imagine patru piloni fundamentali: educatie – bunastare – implicare – libertate. Pe acestia cred ca se constuieste orice structura interioara a unui om de succes.

Biologic si logic primul pilon, educatia, este construit primul si zidirea lui nu se va termina niciodata. Pentru ca incepe din frageda copilarie si, pentru un om viu, verde, preocupat de permanenta actualizare a relatiei informatie – educatie, pentru ca rezultatul acesteia inseamna cunoastere, nu se va termina niciodata.

Asadar ce inseamna educatia intr-un sistem ce se doreste de dreapta, in secolul XXI?

Intai de toate, educatia trebuie sa aiba un obiectiv. Acesta este si va trebui sa ramana absolventul, studentul sau elevul, si nu sistemul educational, institutia sau banii.

Preocupandu-ne de cerinta de a construi o societate moderna cu oameni educati, informati si cunoscatori ai realitatilor exterioare si interioare, rolul pe care il joaca beneficiarul educatiei devine primordial. Punerea in fata institutiilor a acestuia va asigura sistemului educational functia de reglaj permanent al disciplinelor ce se vor include in anii de studii, precum si al posibilitatilor pe care ofertantul de servicii educationale le ofera studentului sau elevului ca optiuni.

Vis sau realitateUn prim pas in acest sens a fost facut de catre ministrul Daniel Funeriu. Acesta presupune ca finantarea sa urmareasca elevul sau studentul si implica cateva mari transformari fata de sistemul iliescian – abramburit garantat Vanghelie:

– responsabilitatea institutiilor de invatamant de a asigura o oferta pe piata serviciilor educationale de calitate, astfel incat alegerea viitorului elev sau student sa se indrepte catre aceasta;

– ruperea relatiilor de rudenie sau clientelare intre persoanele care asigura construirea educatiei pentru atragerea persoanelor cu competenta in institutie si constituirea ofertei educationale competitive sau, daca aceasta nu se va face, sucombarea financiara pe care USL doreste sa o anuleze prin promisiunea revenirii la vechiul sistem;

– clasificarea institutiilor de invatamant pe criterii cunoscute de toata lumea, aceasta implicand o recredibilizare a sistemului in ochii angajatorilor si a celor care doresc sa acceseze servicii de educatie;

– repunerea pe temelii morale a examenelor in cadrul institutiilor pentru ca, alaturi de pregatirea formala, construirea de caractere nu se poate face daca insasi institutia incalca legile si deontologiile.

Un al doilea pas trebuie sa aiba in vedere complexitatea problemelor pe care oricine care traieste in aceste vremuri trebuie sa le rezolve. Mai explicit, fata de epocile anterioare, suntem nevoiti, si noi si copiii nostri, sa rezolvam cateva aspecte ce tin de urmatoarele domenii:

– educatia financiara, adica construirea surselor de venit, realizarea unei bune balante intre venituri si cheltuieli si intre activele si pasivele personale, precum si construirea integritatii financiare care va caracteriza bunastarea.

– educatia emotionala, adica lucrul cu propriile stari emotionale si realizarea echilibrului interior prin control si cunaoastere. Acest fapt este important daca privim cauzele de suicid, de infractionalitate, de pierderi de valori si de vieti umane, inclusiv daca intelegem caracterul emotional al pietelor.

– educatia civica, adica construirea acelei constiinte sociale interioare, de respect fata de valorile democratice constitutionale, de actiune libera dar in limitele construite de legislatie si cutume, de „cei 7 ani de acasa” care asigura o relatie corecta cu sine si cu cei din jur, de sprijin fata de liderii reprezentativi sau de implicare civica in cazul unor eventuale derapaje politice.

– educatia de specialitate, adica acea structura informatie – aptitudini – aplicatie – competitivitate care sa asigure specialisti de calitate in diverse domenii cerute de societate si de mediul privat, ce se pot manifesta corect pe o piata libera.

 

– educatia de autoformare, adica implementarea setei de cunoastere continua, de extragere din supraoferta de informatie ce ne bombardeaza zilnic a aceleia care este necesara si credibila, pe fondul unei educatii solide, in virtutea adevarului ca INFORMATIE + EDUCATIE = CUNOASTERE.

– educatia sanatatii, adica abilitatea de a face alegeri corecte pentru a reduce efectele factorilor de risc la adresa sanatatii pentru a trai in echilibru fizic, psihic si emotional.

 

Introducand si aceste discipline, o persoana care are libertatea de a alege din oferta de institutii specializate pe servicii de educatie, care si-a construit abilitatile de a avea bunastare, de a trai in echilibru emotional, psihic si fizic, de a se autopregati, care este un specialist in domeniul sau, care se implica in mersul cetatii si care gandeste si actioneaza liber, fara constrangeri altele decat regulile democratiei si al respectului fata de legi, fata de mediu, fata de valori si fata de semeni, va avea toate sansele unui viitor implinit si prosper.

Continuarea aici.