Continuarea de aici.

Definitia cuvantului implicare indica, de regula, includerea sau autoincluderea unui subiect sau grup de subiecti intr-o masa de oameni sau intr-o situatie. Dar cel mai bine implicarea se poate explica prin antiteza, folosind antonimele sale: indiferenta, inactiunea, nepasarea.

Daca observam cauza neimplicarii putem indica fie o forma de indiferenta, fie prin lipsa de educatie, actiunea anterioara sfarsita gresit, frica de actiune, critica actiunii sau pur si simplu pentru ca nu exista nimic de oferit sau de aparat. Neimplicarea sfarseste, de cele mai multe ori, prin a disocia individul de comunitate, prin singuratate si dezamagire, inclusiv prin scaderea imaginii de sine.

Iata cum implicarea, in viziunea de dreapta aduce beneficii si valoare individului sau comunitatii, protejeaza, ajuta sau atrage alte persoane implicate.

1. Implicarea pentru a avea.

Excludem cazurile cu motivatie individualista, in care obiectivul este indicat de o posesie singulara fata de un obiect sau a stare de fapt. Nu acesta este scopul implicarii pentru a avea. Sensul dorit este implicarea in cadrul comunitatii active ce se raporteaza permanent la binomul „eu/noi”. Mai simplu spus, implicarea de dreapta presupune actiunea coordonata a mai multor indivizi constituiti intr-o comunitate, grup, asociatie, miscare civica sau partid, in scopul obtinerii unui castig comun, ce se va reflecta in viata membrilor sai, respectand regulile democratice pe care societatea le pune la dispozitia cetatenilor sai.

Iata cum, fata de un raport corect singular/plural, se mai cer indeplinite inca doua actiuni, asocierea libera si comunicarea eficienta.

2. Implicarea pentru a proteja.

implicare

In situatia in care un individ sau un grup/comunitate care monitorizeaza respectarea unor valori, integritatea unui bun primit sau obtinut, atacarea unei situatii de drept de catre interese ostile, – actiune ce devine periculoasa pentru individ sau comunitate, acum sau in viitor -, implicarea pentru a proteja devine necesara. Aceasta implicare nu poate fi legitima daca insa nu se face respectandu-se legea, cutumele sau libertatea unui stat de drept. Ea nu va fi niciodata corect orientata si risca sa-si piarda caracterul pozitiv daca nu se va face fara responsabilitate si avand in background o educatie civica sanatoasa si un scop comun corect.

Altfel va semana cu ceea ce face USL acum, protejand un sistem asistential, corupt, falimentar si anacronic, dar care le aduce liderilor acestei struto-camile doctrinare securisto-comunisto-liberale venituri, putere si imunitate. Protectia, in acest fel, nu mai este una pozitiva, ea urmarind pastrarea unei situatii construite ilegal si penalizata international sau de cetatenii activi si educati ai Romaniei. Celorlati ori nu le pasa, dezamagiti cronic, fie nu mai doresc sa vada aceasta manipulare realizata prin canale de televiziune gen A3 sau Realitatea TV.

3. Implicarea pentru a oferi.

Desi dreapta este legata, in viziunea multora, de bani si banii „de tot ceea ce este mai rau”, am sa spun ca stanga nu va oferi niciodata de la sine. Ea doar va lua de la unii care au si va distribui altora care se presupune ca nu au, in schimbul unor foloase personale sau de grup. De aceea o comunitate de dreapta puternica are mijloacele si posibilitatea de a oferi ajutor, asistenta, servicii, personal si logistica, putandu-se implica eficient atunci cand situatia sau oamenii o cer. In acest sens, implicarea pentru a oferi eficient implica trei aspecte:

starea permanenta de „imi pasa” a membrilor comunitatii, dorinta de a ajuta, de a se implica, de a actiona pentru a oferi de la sine;

resurse de timp, de bani, de bunuri sau servicii, pentru ca fara acestea nu se poate vorbi de o oferta reala;

– un scop pozitiv, care implica nu numai corectarea unei situatii aparute ci si anularea cauzei care a generat-o. Cum spunea cineva, „e de preferat sa inveti pe cineva flamand cum sa pescuiasca, dacat sa-i dai in fiecare zi cate un peste„. Astfel, chiar daca avem implicare si resurse, atata timp cat nu se actioneaza asupra cauzei, efectele nu vor fi inlaturate.  De cele mai multe ori insa, practica a demonstrat ca „binele cu forta nu se poate face„.

De aceea trebuie avut in vedere ca nu toti vor dori „sa pescuiasca”. Insa este suficienta crearea unor modele in comunitate ca astfel, prin imitatie si dorinta organica de supravietuire si ceilalti sa inceapa sa o faca. Am sa dau un exemplu pe care l-am citit mai de mult:

Acum ceva timp intr-un golf din Mexic se pescuia industrial. In momentul in care se scotea plasa cu pesti, pelicanii din golf se napusteau asupra plasei proaspat scoase din ocean si isi alegeau unul sau mai multi pesti. Acest fenomen a durat zeci de ani. In urma acestui pescuit industrial populatia de pesti din golf s-a redus drastic, astfel incat unele specii au ajuns pe cale de disparitie. Cateva organizatii ecologiste au remarcat aceasta crunta realitate si au reusit sa alarmeze autoritatile, ca intr-un final sa se stopeze pescuitul in golful respectiv. O data cu disparitia vaselor de pescuit din golf s-a observat o scadere exponentiala a populatiei de pelicani, ajungandu-se aproape de un dezastru, la disparitia acelei specii de pelicani. O problema grava care avea nevoie de solutii imediate. Ani la randul, din generatie in generatie, pelicanii aveau la indemana pestele, doar prin simpla asezare pe plasele vaselor de pescuit si servirea cu peste. Se pare ca ei au uitat cum sa isi procure singuri hrana de care ei aveau nevoie si mureau de foame. Cand populatia lor a ajuns la 40 de pelicani, oamenii de stiinta au venit cu ideea sa aduca alti pelicani, din alt golf care stiau sa pescuiasca si sa ii invete pe cei bastinasi. Aceasta s-a si intamplat si specia a fost salvata.

Am sa mai spun doar ceea ce puncta Petre Tutea si care pentru mine este un reper de dreapta: „Banul este o scara pe care poti sa urci si sa ajungi in rai sau poti cobora in adancurile iadului.” El doar amplifica un caracter: un nemernic cu bani va fi un nemernic si mai mare, in timp ce un om cu bani va fi un om si mai bun. Diferenta este data nu de ban, ci de caracterul fiecaruia.

4. Implicarea pentru a atrage.

Dreapta nu este un bun castigat si care nu mai necesita actiune ulterioara. Dimpotriva, istoria a consemnat derapaje dramatice produse prin implementarea unor teorii sau idei ale unor personaje gen Lenin, Stalin, Hitler, … Extremismul, de orice fel, s-a bazat pe lideri cu impact la mase, care au propus o viziune maselor, dar care au sfarsit prost sau foarte prost ca actiune ulterioara, chiar masele ce le-au dat acestora puterea avand cel mai mult de suferit.

A atrage inseamna a creste masa unei comunitati care impartaseste valorile de dreapta suficient de mult cat sa reprezinte o contrapondere la genul de actiuni amintite mai sus: extremiste, antisociale, orientate impotriva educatiei, bunastarii, implicarii si a libertatii cetatenilor.

Orice comunitate nu se va constitui singura si nici nu va rezista in timp fara atragerea corecta a celor care pot impartasi valorile de dreapta. De aceea implicarea pentru a atrage reprezinta un mix intre oferta, protectie si posesie, pe care numai liderii o pot face singuri sau oricine din comunitate daca ofera:

viziunea unei comunitati puternice, educate, echilibrate, traind in prosperitate si libertate democratica;

exemplul personal al unui astfel de trai;

lideri care conduc aceste comunitati, in sensul in care leadershipul este corect inteles. Si am sa descriu reperele preluate din cartea lui John C. Maxwell, „Dezvolta liderul din tine”: influenta, stabilirea prioritatilor, caracter integru, crearea unei schimbari pozitive, rezolvarea problemelor, atitudine pozitiva, dezvoltarea oamenilor din jurul liderului, oferirea unei viziuni, autodisciplina, crearea unei echipe de succes.

In concluzie, implicarea va avea intotdeauna forme mixte de manifestare, in functie de scopurile pentru care aceasta devine necesara. Ea trebuie sa-si propuna protejarea sau obtinerea unor valori in care comunitatea crede, fie ca e vorba de libertatea in sine ca valoare suprema fie de mediul inconjurator, de traditiile si obiceiurile primite de la generatiile trecute pentru a le oferi mai departe generatiilor viitoare.

Dincolo de criticile sau de acuzele pe care implicarea de dreapta le poate genera, ganditi-va ca nepasarea sau indiferenta sunt de sute de ori mai periculoase pentru democratie si pentru identitatea si suveranitatea Romaniei. Iar situatia in care s-a ajuns azi arata necesitatea implicarii, o necesitate pe care am inteles-o si care ma determina sa actionez. Pentru ca: chiar imi pasa!

Continuarea aici.