Motto:  „Daca nu dai lumii informatia, o sa inventeze ceva pentru a umple golul.”

Carla O’Dell

 Acum un an si jumatate, cand intram pentru prima oara in lumea bloggerilor, am fost surprins de unele fenomene care se alimentau din perioada boom-ului imobiliar si, cu o abordare virulenta si globalista, mi se adresau in scopul culpabilizarii colective. Referinte extreme la adresa unor intamplari particulare carora li se dadea o forma universala, alimentau o masa de persoane care fie intelegeau riscul de acumpara o casa cu credit in perioada de boom imobiliar si doreau sa atraga atentia asupra acestui fenomen, fie erau frustrati ca nu puteau face parte din masa de consumoanalfabeti cu case cumparate cu credite de la banca pentru ca nu se incadrau in conditiile de creditare si trebuiau sa gaseasca vinovati.

Intrat in sfera imobiliara inca din 2007 prin colaborarea cu o agentie din Timisoara, am constatat ca, de cele mai multe ori, lipsa de informatie a clientilor se intalnea cu lipsa de interes a agentilor fata de acestia si rezulta un mix de perceptie negativa a populatiei fata de sectorul imobiliar. De aceea si pozitionarea agentilor imobiliari in coada increderii intr-un top al prestatorilor de servicii din economie. De aceea prin deschiderea agentiei iMONDO, asa cum am declarat de la inceput, am dorit sa fac o diferenta in piata: comision de la o singura parte, valoarea acestuia sa exprime corect serviciile prestate, informarea corecta a partilor, impunerea Standardului European al Activitatii Imobiliare.

Tendinte

Asa cum scriam intr-un articol la care ma referean la agentiile imobiliare din Timisoara, site-ul trafic.ro a reusit sa puna la dispozitia celor care cauta informatii, cateva instrumente de masurare a tendintelor din piata. Iata cateva dintre cele mai importante aspecte:

a. creste gradul de informare a oamenilor despre produsele si serviciile oferite. La una din intrebarile cu care trafic.ro si-a chestionat vizitatorii site-urilor la care le facea masurarea parametrilor, raspunsurile date sunt edificatoare: 96,88% din cei chestionati afirma ca se informeaza in special de pe internet referitor la bunurile si serviciile pe care intentioneaza sa le plateasca. Mai grav este ca in jur de 46% inca isi mai ia informatia de la vecinul de scara 🙁

informare pe internet

b. interesul fata de sectorul imobiliar este in crestere. 59,38% din cei chestionati afirma ca viziteaza site-urile imobiliare, fapt care se regaseste si in masuratorile pe care le-am vazut la cateva site-uri din domeniu. Acelasi procent pe care l-au primit si site-urile care au servicii de comunicare (Yahoo, Gmail, Hotmail, etc), ceea ce este un procent destul de mare.

siteuri imobiliare

Balonul balonului imobiliar

Discutand despre informare, cei mai multi gaseau, la inceputul lui 2008, cateva site-uri ale ziarelor din domeniul economic (Capital, Ziarul financiar, etc) si cam atat. Acest gol a fost umplut de site-uri de nisa care ofereau un teren propice celor care aveau ceva de spus, mai mult sau mai putin obiectiv, despre domeniul imobiliar. Asa au aparut indexul imobiliar, balonul imobilar sau unele site-uri mult mai radicale si agresive de genul RomaniaNuda, tavanulfals, mansardele in Romania, etc. (daca nu le-am scris corect nu este tocmai neintentionat 🙂 ).

Sesizand acest aspect, site-urile profesionale din domeniul economic au inceput sa deschida rubrici cu continut din domeniul imobiliar (Capital, Money.ro, dar si Adevarul prin suplimentul imobiliar cu care a mers si in varianta print). Agentiile imobiliare au fost cele care au reactionat cel mai greu, acestea ramanand in continuare pe varianta site-urilor inchise, fara legaturi catre afara. Dar au aparut blogurile unora din cei care activau in domeniul imobiliar si care si-au luat cele mai multe injuraturi si critici ale celor care se simteau inselati de faptul ca au cumparat la sume mari imobile care nu le satisfaceau dorintele: Zilisteanu, Florin Hanu, chiar si blogul meu au incasat lovituri dure si, de cele mai multe ori, nemeritate.

Asa cum arata si graficul furnizat de trafic.ro despre performantele blogului lui Manole, varful de interes al celor care erau virulent impotriva celor care furnizau servicii in imobiliare s-a inregistrat in luna iunie 2009, o data cu introducerea programului „Prima casa”.

trafic balonulimobiliar

Apoi fenomenul s-a mai atenuat, astfel ca acum interesul pentru imobiliare creste, in contradictie cu numarul celor care preconcep globalist fenomenul imobiliar. Mai mult, exista o diferentiere in ceea ce priveste aceste site-uri detractoare: numarul de accesari arata ca ele erau de fapt locul de intalnire al celor cu frustrari sau opinii potrivnice si mai putin o sursa de informare din domeniul imobiliar. Si asta reiese din raportul accesari/afisari si care, daca raportez la traficul obtinut de iMONDO arata ca, cel putin in ultima perioada a avut mai multe accesari decat balonul imobiliar al lui Manole.

balonul imobiliar vs. imondo

De aceea, pozitionarea corecta a acestor site-uri care si-au gasit un loc in sfera imobiliara, profitand de informatii corecte din domeniu precum si de locuri de intalnire pentru cei care doreau sa-si exprime parerea despre imobiliare, este undeva la extrema, deoarece:

– au profitat de o conjunctura;

– nu au construit alternative, rezumandu-se la observarea unui fenomen si aratarea cu degetul catre vinovati;

– sunt agresive prin abordare si continut, scotand din contextul statisticilor pe acelea care le dadeau lor dreptate (euro la 5,7 la sfarsitul lui 2009, 300 euro/mp construit la finele lui 2009, casa de 5.000 de euro, etc sunt doar cateva din aberatiile sustinute pentru castigarea de adepti);

– infantilitatea detinatorilor acestor site-uri, majoritatea anonimi si neimplicati in lucrul efectiv in domeniul imobiliar.

Iar ultima apreciere au primit-o la RoBlogFest2010 unde, juriul de anul acesta, a pozitionat ca atare cele trei site-uri (aristotelcostel, balonul imobiliar, index imobiliar), impreuna abia obtinand nota de trecere (media aritmetica a celor trei este de 5,08). Ceea ce le scoate din sfera „bloguri de business” si le plaseaza la periferie.

roblogferst balon

Concluzie

Departe de a minimaliza rolul de supapa – a frustrarilor justificate ale celor inselati de conjunctura creata artificial in perioada boom-ului imobiliar – pe care au avut-o acetse bloguri in perioada crizei imobiliare, continuarea pe aceeasi linie va duce, incet dar sigur, la reorientarea vizitatorilor acestora catre informatia corecta. Deasemenea, abordarea informarii corecte de catre agentii imobiliari va fi o solutie castigatoare atat in sensul maturizarii pietei imobiliare, cat si in perceptia pozitiva fata de prestatorii de servicii imobiliare din Romania. Deoarece nimanui nu-i place sa fie inselat.

Iar conditiile unor afaceri bune in domeniu exista, pe fondul interesului mare fata de fenomenul imobiliar in Romania, asa cum reiese din comparatia dintre traficul portalului imobiliare.ro si blogul balonul imobiliar. Adica dintre cei care doresc sa construiasca si cei care doar darama ce construiesc altii.

Nota: datele au fost preluate de pe trafic.ro si site-ul RoBlogFest. Click pe imagini pentru marire.