TubNassim Nicholas Taleb, in cartea sa "Lebada Neagra", spune ca probabilul este dificil de anticipat. Asta daca nu avem o viziune mai mare asupra fenomenelor care s-au mai intamplat. Insa si aici, posibilitatea efectuarii unei predictii este dificila.

Cel mai bun exemplu este cel al curcanului (legea celor 100 de zile) care este multumit de cum a fost tratat 99 de zile insa nu stie ce-l asteapta si nu poate prezice a 100 zi, Ziua Recunostintei, cand va deveni friptura. Mai mult, ca sa infirme probabilitatea, Casa Alba vine cu o exceptie de la regula, "amnistiind" cativa curcani.

Asadar predictiile de reusita nu pot fi facute cu probabilitate de 100%. Asta pentru ca, pe de o parte, unele fenomene se supun legilor fizicii (ca exemplu, este de asteptat ca atunci cand arunc un obiect de la etajul 10, sa ajunga cu o probabilitate de 100% pe pamant datorita Legii gravitatiei) si, pe de alta parte, unele valori tin de zone diferite, supuse actiunii umane. La acestea ma voi referi in continuare.

Consecinte ale interventiei omului, aceste zone sunt definite de dl. Taleb ca fiind, in principal doua: mediocristan si extremistan. La care voi plusa cu inca una, neaos romaneasca si de care se vorbeste de ceva timp, absurdistan. Asadar:

Mediocristan

Exista valori care nu pot modifica, prin adaugarea extremelor, valoarea medie a unui grup. Sa presupunem ca avem 999 de persoane alese intamplator de pe strada si carora le facem media greutatii corporale. Apoi adaugam la grup cea mai grea persoana din lume. Vom constata ca media greutatii grupului nu se modifica semnificativ. Si putem face la fel pentru media marimii nasului, a marimii numarului de la pantof, a inaltimii, etc.

Asta pentru ca in mediocristan valorile calculate sunt comune si se situeaza intr-un interval maxim si minim la care amplitudinea nu este semnificativa. Asadar valori medii cu amplitudini mici. Acesta este mediocristan: un loc unde daca vrei sa sari te lovesti cu capul de tavanul "tubulaturii".

Ca o paralela, aici suntem tinuti fortat de cativa ani, servindu-ni-se ca exemple modele nesemnificative ca valoare, cu care sa ne identificam si din a caror "model" sa nu iesim. Comunismul in sine si toate formele sale mai noi sau mai vechi inseamna o forma de mediocristan nivelator din care sa nu putem iesi individual sau impreuna, in evidenta. Sa credem in continuare in valorile mediocre inseamna sa putem fi usor de controlat, de nivelat, de combatut: "cu ce esti tu mai diferit decat celalalt?". Asta duce la inactiune si stagnare, la dezinteres si depresie.

Extremistan

In Extremistan lucrurile se schimba pentru ca vorbim de alte valori, necomune, de referinta si de alte amplitudini, mult mai mari. Luati 999 de persoane si faceti media aritmetica a veniturilor lor. Apoi aduceti cea mai bogata persoana din lume si veti vedea ca media se schimba semnificativ.

Mai mult, toate cele 999 de persoane care vor sta pe langa persoana "semnificativa" vor ajunge, mai devreme sau mai tarziu, sa-si imbunatateasca fiecare valoarea de referinta. Conditia este sa acorde atentie acelei "a 1000-a persoana" adaugata grupului si sa-i urmeze unele actiuni si comportamente. In timp, intregul grup va evolua, iar media veniturilor obtinute va creste semnificativ. Aceasta este recompensa in a urma "liderul" dar si posibilitatea de dezvoltare data de spatiul de crestere direct proportional cu amplitudinea valorii.

Vorbim astfel de valorile Extremistanului, valori ce ne departajeaza de Mediocristan. De remarcat si influenta persoanei "semnificative" asupra grupului si posibilitatea cresterii prin edificarea acesteia, nu prin "nivelarea" valorii conferite. Toate acestea adunate reprezinta atat o stare de fapt, cat si o alegere personala si de grup. Extremistanul devine astfel un loc unde poti sari liber, fara sa te lovesti de limita de sus, o zona interesanta si de preferat.

Absurdistan

Dupa ce am vazut cum stau treburile in Mediocristan si Extremistan, va rog sa faceti urmatorul exercitiu de imaginatie: considerati ca un grup de 10 persoane din cele 1000 din grupul din Extremistan alege sa conteste valoarea persoanei semnificative. Acestia vor incepe un "razboi" cu liderul si vor incerca nivelarea semnificatiei acestuia in structura de valori a grupului. Vor spune poate ca modul de obtinere a venitului este fraudulos. Ca nu este chiar asa de important sa ai acea valoare in baza careia se face media grupului. Sau alte actiuni care sa conteste "liderul" si sa le atribuie acestora "semnificatie".

De fapt este o incercare de aducere a grupului din Extremistan in Mediocristan. Aceasta este posibil fie si pentru ca unii incalca regula jocului, fie si pentru ca au mijloacele necesare sa o faca si, mai ales, pentru ca nu se poate intelege beneficiul urmarii liderului si punerii valorii in contextul corect. Oricare din acestea, plus multe altele, insa nu aceasta este important. Pentru ca important este rezultatul.

Atat liderul, cat si grupul, vor pierde din continut, din valoare. Absurdistanul devine astfel locul din Extremistan unde exista posibilitatea sa sari fara limite, sa evoluezi, numai ca unii aleg sa-ti puna "capac" din diverse interese.

Asadar, dragi contestatari ai extremistanului, hai sa gandim de doua-trei ori inainte de a taia o data. Vorba nemteasca, cu talc. Iar nemtii stiu ce vorbesc pentru ca se vede unde au ajuns gandind in acest mod. Iar eu am incredere in neamt, chiar si cand el este roman. Pentru ca vreau sa evoluam ca si grup, poate ca natiune, nu ca indivizi izolati.