Motto: "Confuzie" e un cuvant pe care l-am inventat pentru o ordine pe care inca nu am inteles-o."

Henry Miller

simplitateIn articolul anterior vorbeam de agresiunea informativa la care este supusa mintea noastra si ca, aparandu-se, mintea retine doar ceea ce este repetat si diferentiat. Restul uita! Daca nu credeti, incercati sa va amintiti numele de pe ecuson al tipuli de la benzinarie unde ati platit ultima data alimentarea vehiculului dvs. cu combustibil. Sau al fetei de la supermarket de la casa de marcat unde ati facut cumparaturi ultima data. Nu va amintiti? Atunci de ce va amintiti propriul nume, al copiilor, al parintilor? Pentru ca identifica persoane diferite si le-ati auzit in mod repetat.

IUBIM SIMPLITATEA

"Oamenii se bazeaza pe procesul de invatare mai mult decat orice alta specie umana care a existat vreodata", spune Steve Rivkin, unul din cei mai buni specialisti in domeniul marketingului din SUA. Iar pentru a invata trebuie sa legam informatia noua de cea veche, in niste tipare simple, dupa reguli invatate. De aceea se spune ca amerindienii nu au vazut vasele lui Columb in 1492, desi ele erau ancorate la tarm, pentru ca nu semanau deloc cu ceea ce stiau ei.

Mai mult, simplitatea ne asigura, pe langa puterea intelegerii si garantia alegerilor pe care suntem nevoiti sa le facem in fiecare zi.  de aceea cei mai multi suntem atrasi de lucrurile simple, le iubim, le dorim in viata noastra.

SISTEMUL RETICULAR ACTIVATOR

Pentru ca natura a dorit sa se asigure ca ne putem urmari scopurile, fiecare din noi am fost dotati cu un sistem de urmarire a scopurilor, asemanator unei rachete care-si urmareste tinta. Acest sistem functioneaza ca un radar, descoperind in informatia cu care suntem agresati zilnic, pe acelea care sunt atasate de scopul nostru. Ca sa fiu si mai explicit, amintiti-va ca, atunci cand ati dorit sa cumparati un anumit tip de masina, sa zicem VW Golf, a inceput sa va sara in ochi atunci cand mergeati pe starda exact acel tip de masina. Mintea incepea sa selecteze, din miile de masini, tocmai acea masina pe care dumneavoastra o doreati. Vi s-a intamplat, nu?

Acesta este Sistemul Reticular Activator, cel care se activeaza atunci cand dorim sa atingem un scop si care, cu cat informatia este mai exacta, cu atat va diferentia in jurul nostru, datele care i-au fost date sa le identifice. Iata ca suntem dotati cu sisteme care ne poate indeplini dorintele sau ne pot duce in acele zone in care visele, dorintele sau obiectivele noastre se pot indeplini. Simplu, nu?

DE CE URAM CONFUZIA?

Confuzia apare, in acest context, atunci cand nu stim ce vrem. Spunea cineva ca "viata este ca un taxi: daca nu stii unde vrei sa ajungi, nu te intreba peste ceva timp ca nu ai ajuns undeva unde sa fii multumit de tine si ca te-a costat foarte mult calatoria." Asadar suntem confuzi doar atunci cand nu avem o directie, nu stim ce vrem sa facem, sa avem sau sa devenim. Pentru ca nu avem scopuri, obiective, vise.

Uitati-va la oamenii de succes: ei vad lucrurile simplu, merg catre ceva, sunt hotarati, renunta greu la deciziile luate, isi umaresc visele. Nu exista confuzie in viata lor. Pentru ca pentru un om de succes, fie sportiv, fie om de afaceri, fie politician (cam greu), fie om de stiinta, confuzia este o stare inexistenta in viata acestora. Asfel, confuzia nu devine decat o stare mentala negativa care apare atunci cand, in lipsa unui scop declarat, persoana este in imposibilitate de a alege intre mai multe informatii cu care vine in contact. Este legata direct de esec, precedandu-l.

Si, in temeiul atractiei naturale pentru succes, uram confuzia pentru ca uram esecul. Simplu, nu?