Motto: "Chiar daca mintea umana este un mister, se stie un lucru cu siguranta: aceasta este sub asediu"

Jack Trouth

 

impinge

Acesta este un articol pentru care marile corporatii ar plati bani grei ca sa afle ceea ce le poate aduce o pozitionare eficienta a brandului sau a produsului lor in raport cu perceptia clientilor fata de ei si de veniturile viitoare. Dar nu voi face niciun pas in directia marketingului. Cine are timp si aplecare pentru acest subiect, poate gasi totusi niste raspunsuri.

 

In anul 2005 s-a facut o cercetare care a creat urmatoarea imagine referitoare la informatiile cu care suntem bombardati zilnic:

– in ultimii 30 de ani s-au produs mai multe informatii decat in cei 5.000 dinainte;

– totalul cunostintelor din online se dubleaza la fiecare 4 ani si perioada de timp continua sa scada;

– o editie saptamanala a The New York Times contine mai multe informatii decat putea sa obtina o persoana din Anglia anilor 1600 pe durata intregii sale vieti;

– in fiecare zi sunt publicate peste 4.000 de carti peste tot in lume.

 

Asadar mintea fiecaruia din noi este bombardata: in plus, marirea dependentei de internet si televiziune, timpul din ce in ce mai mare pe care il petrecem in contact cu acestea, informatile pe care incepem sa le accesam de pe telefonul mobil, ne agreseaza zilnic mintea. Unii cedeaza mai mult sau mai putin usor: astfel, s-a demonstrat ca cele mai bine vandute medicamente din lume sunt antidepresivele si ca avem 50% sanse sa facem o depresie, iar daca am facut-o pe prima exista 80% sanse sa o facem pe a doua.

 

Un asediu al mintii pe care fiecare din noi l-am creat, fie ca numar de articole pe internet, fie ca decizia de timp din viata noastra rezervata televizorului sau calculatorului, fie ca numar de articole de ziar sau reviste citite zilnic sau periodic. Este un maraton pe care il facem, cei mai multi dintre noi, cu mintea nostra ce se poate asemana usor cu un burete care absoarbe tot si fara filtru, informatiile pe care i le dam.

 

Aici nu intra cartile pentru ca ele au si un rol formator. De regula. Dar intra informatiile din ce in ce mai multe pe care le primim la scoala, acolo unde fiecare profesor vrea cat mai multe manuale si caiete speciale la materia sa, astfel incat elevii sa ajunga un fel de motor de cautare ambulant. O aberatie periculoasa in extrapolare cu ceea ce se intampla in alte state in care este mai importanta folosirea informatiei si integrarea ei in scopurile si aptitudinile elevilor decat retinerea ei.

 

CUM NE APARAM?

In cele mai multe cazuri ne aparam prin a retine doar ceea ce este diferit si repetat. Daca "repetitio est mater studiorum" si se stie din antichitate, despre diferentiere se discuta doar de putin timp, mai mult sub forma "pozitionarii" din marketing.

 

Cel mai bun exemplu este cel al "flacarii violete" care este la moda si despre care se vorbeste pe mai toate blogurile, revistele sau in emisiunile informative: este o tema diferita, prin introducerea elementelor de paranormal in politica si a fost repetata de suficiente ori cat sa fie retinuta. La fel a castigat si Traian Basescu alegerile, printr-o tema repetata si diferentiata, aceea a luptei impotriva "mogulilor" (termenul ii apartine si nu cred ca este deloc o intamplare). In timp ce Mircea Geoana si coalitia antiBasescu nu facea altceva decat sa-l victimizeze printr-un filmulet repetat si diferentiat prin violenta sa, dar si prin suspiciunea de fals.

 

Si exemplele pot continua: "Codul lui DaVinci", McDonalds, afacerea care a reinventat modul de a manca, rapid si repetat, inclusiv testele medicale care trebuiesc sa fie diferite si repetate, etc.

 

AUTOMATISMELE

In timp ce diferentierea si repetarea sunt ingredientele care "scot in fata", cei mai multi dintre noi ne-am format automatisme pe care le-am denumit fie program zilnic, fie tabieturi sau hobby-uri, carora le-am delegat functia gandirii si care nu ne mai solicita nervos. Inclusiv definitia prostiei am gasit-o legata de aceste automatisme: "Prostia inseamna sa faci acelasi lucru in mod repetat, asteptand rezultate diferite."

 

Raman insa nerezolvate aspecte esentiale care tin de libertatea fiecaruia din noi, de siguranta financiara, de relatiile de calitate, de lumina in care ne punem singuri si de multumirea de propria persoana, de taria cu care facem fata problemelor zilnice, de gasirea sursei de la care ne alimentam pentru a rezista eforturilor zilnice, de directia in care evoluam … aspecte pe care, fiti sinceri, CAND LE-ATI ABORDAT ULTIMA OARA? si mai ales, DE CE?

 

Am sa povestesc pe scurt o nuvela SF a prietenului meu de la ANTARG, David Florian:

Un echipaj format dintr-un om si un robot e trimis spre Marte pentru a cauta forme de viata. Pe durata zborului robotul preia majoritatea functiilor de baza ale navetei: stabileste coordonatele zborului, comunica cu Pamantul, citeste presa zilnica si face rezumate, analizezaza informatiile de la senzorii navetei, face corectiile de temperatura si presiune, masoara nivelul de oxigen si CO2, etc. In acest timp, cosmonautul isi petrece timpul mai mult dormind si in amortire, ascultand rapoartele robotului sau privind pe hublou.

In cele din urma, ajung pe Marte si sunt intampinati de martieni. Ies din nava. Cosmonautul, din cauza lipsei de miscare nu poate sta in picioare si apeleaza si la maini, iesind "in 4 labe". Atunci martienii il intampina pe robot:

– Salut si bine ai venit pe Marte! Interesant animalul tau de casa, si arata catre cosmonaut. La care cosmonautul nu poate spune nimic, uitand sa mai comunice. Doar ridica privirea spre martieni si da din mana a lehamite, intr-un gest ce vrea sa spuna ca "nu are rost sa-si bata capul", in timp ce robotul preia initiativa si incepe sa comunice cu martienii, face schimb de informatii, etc.

 

TU PRIN CE TE DIFERENTIEZI SI CAT DE DES?

 

 

  Kraftwerk – The Robots  
   
  Found at bee mp3 search engine