Sisteme informatice integratePrintre stirile din ultima vreme, cu reactoarele din Japonia distruse si divorturile in direct, s-au strecurat si unele informatii care ar merita atentie pentru cineva care crede ca in Romania secolului XXI se poate trai normal. Acestea se refera la introducerea votului electronic (pentru cine sta bine cu nervii puteti citi un articol "gen Morometii" la Turambar in care prin 27 de scenarii se presupune un 6% frauda electorala si o concluzie de 5 centi ca sa nu spun doi lei) si cum Sistemul Informatic Unic Integrat al CNAS a functionat cat sa se faca inaugurarea de catre presedintele Traian Basescu. Un produs care a costat 44 milioane de euro si care, dupa inaugurare, s-a blocat, in buna traditie a lucrului de mantuiala si a banului aruncat pe apa sambetei.

De ce sunt importante aceste doua stiri? Pentru ca ele arata o reactie conservatoare, adversa, fata de functionarea in timp oportun a informatiilor de interes public si fata de accesul cetatenilor, prin acestesisteme transparente la exercitarea unor drepturi constitutionale. In spatele acestor reactii exista un numar mare de sabotori si interese, indeosebi BUGETARI si care se opun reformarii acestuia. Asta din diverse interese: protectia puterii conferite de functie si a veniturilor legale sau ilegale ce decurg de aici, protejarea unor locuri de munca ce ar disparea prin introducerea sistemului informatic, protectia unor infractori care se folosesc de aceasta stare si lipsa de transparenta pentru a obtine foloase necuvenite, alimentarea unui sistem functionaresc "parazit" si corupt.

Structura sistemelor informatice

Ce inseamna un sistem informatic si de ce costa zeci de milioane de euro? Un sistem informatic integrat este compus, de regula, din:

reteaua hard: servere, retele de conectare, calculatoare, tablete sau telefoane mobile (terminale). Toate acestea pot fi cumparate de catre proprietarii sistemului informatic, inchiriate, folosite in mod gratuit prin sistemele deja existente sau apartinand utilizatorilor finali. Pentru mai multe lamuriri puteti citi despre cum si-a creat Facebook serverele proprii.

structura soft: cuprinde bazele de date, programele de introducere si de extragere a informatiilor in si din bazele de date, programele de acces la bazele de date si programele de securitate a retelei informatice.

structura umana: formata din administratorii de retea, utilizatorii cu diferite grade de acces la sistemul informatic (nu toate informatiile sunt de uz general si nu toti pot introduce informatii in sistem) si utilizatorii finali.

Asadar o structura complexa care poate usura viata celor ce au nevoie de informatie in timp real, dar poate ataca posturile si salariile unor bugetari prin inlocuirea lor printr-un simplu click.

Exemple de utilitate a sistemelor informatice

autorizari: stiti de ce o autorizatie de functionare a unui centru de relationare dureaza peste 30 de zile in Timisoara? Pentru ca trebuie constituit un intreg dosar de hartoage: releveul cladirii, extras CF nou, orarul de functionare, acordul NOTARIAL al vecinilor, acordul proprietarului, cazier fiscal, … Daca toate acestea ar fi online, o simpla autentificare in sistemul integrat ar da acces la toate aceste informatii. Cu un print se constituie dosarul, se da autorizatia si se transmite informatia in sistem astfel incat toti utilizatorii ar sti ca in Timisoara, pe strada X la nr. Y exista un centru unde oricine, cu o programare, poate face prezentari profesionale de business. Ar castiga proprietarul cladirii, proprietarul afacerii, comunitatea de business si comunitatea locala. In fapt, acum se protejeaza "social" si "asistential" veniturile unei cohorte de birocrati, platite de cei care au nevoie de astfel de unelte.

votul electronic: cand am citit la Theophyle pe blog ca el a votat cu mult inainte de inchiderea voturilor in SUA (cred ca e vorba de 2 saptamani mai devreme) prin vot online, am ramas cu gura cascata. Prin folosirea acestui instrument americanii isi pot exercita un drept constitutional de acasa, putand fi verificati oricand privind corectitudinea acestuia. Si atunci de ce nu se vrea introducerea lui si in Romania? Din cauza ca se poate schimba balanta intre electoratul captiv al unor partide si formatiuni politice si electoratul educat. Cu alte cuvinte, pentru ca se doreste lipsa de transparenta a votarii, pe de o parte, in paralel cu o forma de acceptare a mediocritatii clasei politice ce-si cumpara voturile cu faina si galeti de plastic (rosii, portocalii sau galbene).

transparenta folosirii banului public: de la anularea posibilitatii emiterii de retete catre persoane decedate si pana la licitatii online, cu publicarea din timp si la vedere a caietelor de sarcini, fraudarea banilor publici poate fi impiedicata. Oricine poate astfel vedea ce intentii au institutiile, ce achizitioaneaza, de ce, cui ii este "dedicat" caietul de sarcini si cine poate lua spaga. Presupunand ca traseul "sponsorizarilor" ajunge in sfera politica este de inteles de ce aceste sisteme integrate nu functioneaza si nu vor functiona niciodata.

transparenta actului juridic: a dus la lovituri dure aplicate "Sandeilor", atat prin accesul public la date despre locul, ora si completele de judecata a proceselor dar mai ales prin motivarea deciziilor judecatoresti. Ultimul caz, acela prin care judecatoarea Elena Burlan retragea dreptul magistratei Camelia Bogdan de a judeca cazul Sorin Ovidiu Vantu, a dus la sesizarea CSM pentru abuz (repetat) al doamnei Burlan, influentata si de reactia unei parti din presa si a blogosferei.

Si exemplele pot continua, luand pe rand fiecare sector de activitate in care statul este implicat: invatamant si acordarea diplomelor de studii, cadastru, schimbarea de nume (nu uitati cazul Dinel Staicu "Nutu"), concursurile pentru ocuparea functiilor si a posturilor vacante, …

Cine se opune?

Pentru cei mai multi este evident ca exista un sistem "mafiot" care are de pierdut daca se implementeaza transparenta acestor activitati si informatii care implica statul si relatia lui cu cetatenii: politicienii (de la vot si pana la "linii" de finantare), bugetarii care-si castiga painea si au influenta pe o zona netransparenta si prin care birocratia a creat "noduri" obligatorii (autorizari, adeverinte, extrase de informare, aprobari, etc), dar si infractorii din sistem sau din afara sistemului care folosesc cai netransparente pentru a obtine avantaje (exemplul medicului care emite reteta pe numele unei persoane decedate si care a beneficiat de gratuitate, obtine medicamentele si le vinde ulterior pacientilor sai).

Iata cum avem de ales intre a mentine o stare din care fiecare avem de pierdut timp, sanatate si bani sau a schimba ceva sau a impune aceasta schimbare prin asigurarea transparentei obligatorii functionarii unui stat modern. Mai ales ca o parte din costuri este suportat de UE, adica exact acele fonduri care ne asteapta si care stau nefolosite de fiecare data pentru ca nu exista vointa noastra, a romanilor, de a ne reforma statul si cetatenii sai.