Alegerile locale din Romania nu aduc prea mari surprize fata de ceea ce se presupunea a se intampla. PSD defileaza prin primarii si consilii locale si judetene, in timp ce contracandidatii lor se zbat in zona nonvalorii liderilor lor nationali sau judeteni si a propriilor vicii.

Vinovatii de serviciu gasiti de cei satui de PSD si de coruptie? PSD, antene si votantul captiv. Oare?

De ce castiga PSD?

Seth Godin spune ca intotdeauna vinde cel care spune o poveste. Ca aceasta sa fie cumparata, ea trebuie sa indeplineasca cateva conditii: sa fie credibila, sa contina o promisiune, sa fie crezuta, sa fie subtila (sa nu necesite explicatii), sa se deruleze rapid, sa apeleze la simturi, sa nu vizeze pe toata lumea, sa nu se contrazica cu faptele si sa corespunda viziunii despre lume a potentialilor cumparatori ai produsului pe care povestea il insoteste.

PSD a indeplinit cam toate criteriile pe care Seth Godin le enumera in caracteristicile amintite. Nu le enumar acum, va las sa le descoperiti singuri. Chiar prezenta mica la vot arata ca PSD a jucat dpdv al marketingului politic corect, in timp ce niciun contracandidat, poate cu exceptia USB, nu si-a vandut propria sa poveste. Au avut poate una, nerostita, subtila, aceea a blatului cu PSD, ori a continuitatii USL, PNL (si PDL) impingandu-si votantii sa stea acasa (acolo unde nu au avut ce alege) sau sa voteze USB-ul.

De ce pierde PNL-ul?

Intai de toate pentru ca nu are o poveste. Care este mesajul lor, ca PSD e corupt? Cand au fost cu ei in barca nu erau la fel? So? Next! Ce te diferentiaza? Caci regula marketingului spune ca trebuie sa fii nr. 1 sau sa fii alternativa la nr. 1!

Ori „liderii” sai, Vasile Blaga si Alina Gorghiu, nu pot vedea mai departe de propriul buric. Am mai scris ca in 2012, inainte de parlamentare, Blaga spunea la Timisoara ca in primavara lui 2013 vor sta (PDL) cu burta la soare si vor creste ca Fat Frumos in sondaje, pe seama greselilor lui Ponta si ale PSD. Nu numai ca nu s-a intamplat astfel, dar PDL a disparut de pe scena politica, inghitit de un alt partid, aflat si el in deruta.

Marketerii PNL nu numai ca nu pot vinde propriul lor produs, dar nici macar nu cunosc piata si cumparatorii. Iar in compostul asta falimentar – lideri slabi, marketeri falimentari, produse toxice -, PNL se pare ca va descoperi relativ repede traseul politic „triumfator” al PNTCD-ului lui Pavelescu.

Uniti Salvati si Alba ca Zapada

Fata de 2012, Nicusor Dan a castigat inca 20% din voturi. Calculat insa la numarul de alegatori (Oprescu a castigat Bucurestiul atunci cu 450000 de voturi, Firea in 2016 cu doar 250000) cresterea nu pare a fi asa de mare. Cu toate acestea ea exista, USB aducand in fata alegatorilor din Bucuresti cativa candidati noi la primariile de sector cu care s-a clasat pe locul II, in fata PNL.

Care este povestea vanduta de USB? Lupta antisistem. Nu conteaza ca sunt perceputi ca fiind de dreapta sau de stanga, atata timp cat nu au definita o doctrina politica, USB a vandut doar aceasta poveste. Si nu este una originala, PPDD avand una de acelasi fel. Si ea a parut credibila, nedorind blaturi sau intelegeri cu PSD sau PNL. Si asta a atras voturi pentru USB dintre cei care au iesit in strada dupa evenimentele de la Colectiv sau care l-au votat pe Iohannis in 2014.

Insa USB nu este Alba ca Zapada, cum nici PPDD nu a fost. Sau nu inca. Vom vedea asta cat de curand pentru ca Nicusor Dan a anuntat ca va schimba denumirea si obiectivul formatiunii pe care o conduce. Acest pas il poate ajuta sau ii poate reduce sansele.

Depinde de povestea noua sau veche pe care va reusi sa o vanda.

Concluzia?

Atunci cand esti responsabil de vanzari intr-o companie, nu poti da vina pe cumparatori ca prefera produsele vandute de propria ta competitie, scuzandu-te ca tu ai un produs mai bun, dar piata nu este educata, nu intelege sau ca nu vede. Pur si simplu dai faliment si doar asta conteaza.

Asa ca nu trageti in cumparator (votant). Mai ales cand ai creat conditiile sa pierzi si ti-ai sabotat propriile produse. Doar concediaza-ti CEO-ul si intra in realitatea pietii. Cand inca se mai poate. Altfel este prea tarziu.