Oportunitati

Se spune despre oportunitati ca ele apar in momentele cele mai neasteptate si au o durata limitata. Istoric, Romania a profitat de oportunitati doar atunci cand populatia sa a facut si efortul de a se indrepta spre aceasta si nu a asteptat ca „Dumnezeu sa-i bage si in traista”.

Romania 9A profitat de conjunctura politica la 1877 si in 1918 sau in anii 2004 si 2007 cand am facut o optiune democratica fundamentala fiind primiti in NATO si in UE.

Astazi, pe langa includerea in spatiul Schengen,  pentru Romania se deschide o noua fereastra de oportunitate. Am sa explic imediat si de ce.

Sistemul se apara

Mai intai trebuie precizat ca unul din turnesolii prin care se testeaza daca Romania se afla in directia cea buna sunt politicienii de o anumita factura, mai ales cei care au profitat din plin de conjunctura creata de URSS in 1990 in tara. Este cineva care poate raspunde la urmatoarea intrebare cu mana pe inima „De cine este legat Ion Iliescu mai mult? De Romania sau de Moscova?” altfel decat alegand a doua varianta? Este cineva care este convins ca nu greseste daca afirma ca Dan Voiculescu este profund interesat de soarta Romaniei si binele acestui popor?

Eu sper ca nu, desi la cate am trait din 2008 si pana azi nu ar trebui sa mai mire pe nimeni: vuvuzelele si-au atins tinta pentru o mare parte din populatie. Acesta este un fapt care trebuie luat in seama. De aceea, inainte de a spune da sau nu acestui proiect, ROMANIA 9, prima intrebare ar fi daca facem sau nu parte dintre cei „deraiati” de vuvuzele si de clasa politica antinationala.

Asadar! Ce spune Ion Iliescu despre „Proiectul de reorganizare a Romaniei?

Masurile gandite de presedintele Traian Basescu privind reorganizarea teritoriala a Romaniei nu si le permitea nici macar Nicolae Ceausescu, este de parare fostul sef al statului, Ion Iliescu. El a declarat, vineri, in cadrul unei emisiuni la B1 TV, ca „o astfel de reorganizare nu se poate face peste noapte, fiind nevoie de o analiza a specialistilor precum si pronuntarea factorilor politici pe baza elementelor de analiza„.
Sunt modificari care vor avea efecte multiple, asupra cetateanului si asupra administratiei. Este ceva ce nici macar Ceausescu nu facea in halul acesta„, a mai spus Ion Iliescu.

Iata cum aparatorul „Tarii lui Cozmanca” trebuie sa-si protejeze  SISTEMUL creat in ultimii 20 de ani pentru el si acolitii sai, apeland la jargoane si comparatii fortate (a se citi Manualul de manipulare). Un sistem birocratic, greoi, devorator de resurse si deturnatori de fonduri, ce a produs o tara fara economie reala, fara infrastructura, cu o justitie corupta, condusa de politicieni mediocri. Ramanerea in acest context este conditia sine qua non care asigura prosperitatea doar a politicienilor, a baronilor locali, a beneficiarilor birocratiei si coruptiei si trimite Romania in urma cu multi ani.

Romania 9

Spuneam la inceput ca pentru Romania se deschide o fereastra noua de oportunitate. Ea este data de „Proiectul de reorganizare administrativa a Romaniei”, asa cum a fost preluat de presa fie din ceea ce a spus presedintele Traian Basescu, fie din spusele lui Ioan Oltean. Si iata de ce:

Cele 8 regiuni sau superjudete (pentru usurinta exprimarii le voi denumi „zone”) vor avea urmatoarele caracteristici:

Nr. crt. Judetul Suprafata Capitala Locuitori (zona) PIB 2009
Denumire Locuitori (capitala) procent din PIB* miliarde Euro
1 Banat 32.034 kmp Timisoara 311.586 1.940.187 9,95% 11,53
2 Crisana 34.159 kmp Cluj 306.474 2.737.400 11,50% 13,33
3 Moldova de Nord
30.949 kmp Iasi 308.843 3.836.875 10,17% 11,79
4 Transilvania 34.100 kmp Brasov 278.048 2.638.809 11,12% 12,89
5 Oltenia 31.211 kmp Craiova 298.928 2.394.895 7,64% 8,85
6 Muntenia 34.450 kmp Ploiesti 229.285 3.485.759 13,32% 15,44
7 Moldova de Sud 35.770 kmp Constanta 302.171 2.932.124 10,50% 12,17
8 Bucuresti 1.811 kmp 2.231.961 25,80% 29,9
9 Republica Moldova ** 33.800 kmp Chişinau 786.232 3.563.695 3,55

*  Calculat pentru anul 2009 (115,9 miliarde Euro)
** conform Anuarului statistic al Republicii Moldova 2010

Comparand cu datele culese despre Republica Moldova, constatam ca exista o similaritate in ceea ce priveste suprafata geografica ( a 5-a ca marime) si numarul de locuitori, precum si doua inadvertente in ceea ce priveste PIB exprimat in euro si numarul de locuitori al capitalei de „zona”. Astfel, daca se adopta acest proiect, unirea istorica cu Basarabia poate fi mai usor realizata, integrarea facandu-se „de facto”, ca o alipire a unei zone la un intreg. Din aceasta unire Romania poate deveni mai puternica, iar Moldova isi poate crea oportunitati economice ce pot duce la cresterea PIB, dar si la beneficiile aduse de includerea in structurile NATO sau ale UE, inclusiv spatiul Schengen.

Evident ca nu imediat, insa aceste oportunitati sunt greu de a nu fi luate in seama de o parte si de alta a Prutului. Cine ar avea de pierdut? Nimeni altcineva decat Rusia, cea care se implica in campania electorala pentru alegerea Primarului in Chisinau, cea care prezinta „ambasadorul” unei regiuni la o intalnire diplomatica, incercand sa-i dea legitimitate. Aceeasi Rusie care-si tipa prin presa de la noi sau prin gura unor politicieni cu radacini la Moscova pierderea influentei in Romania, dorind sa o consolideze la Chisinau.

Dincolo de oportunitatea unirii, reorganizarea va mai produce inca doua oportunitati, una care tine de reducerea numarului de bugetari (si de aici presiune mai mica pe bugetul de stat si reorientarea banilor economisiti catre investitii), precum si eliminarea increngaturilor supralegale pe care baronii locali au facut-o la nivelul judetelor actuale. La care se adauga  absorbtia mai usoara a fondurilor europene si planuri de dezvoltare concepute la nivel major (ca exemplu, autostrada Arad – Pitesti va presupune colaborarea a 3 zone si nu a 7 ca pana acum).

Prin urmare Proiectul „Romania 9” inseamna o Romanie mai puternica, mai mare, mai bogata, mai dezvoltata, mai putin corupta, adica o Romanie normala, democratica si europeana. Cine este pentru?

Descarca document

Pentru a sprijini acest proiect pe FaceBook, click aici