bacalaureat 2011Dupa raportari de indeplinire a planului de promovabilitate cu 128,7% la hectar si aruncarea mizeriei la cos, anul acesta, in sistemul de invatamant s-a produs inevitabilul: o rata a promovabilitatii apropiata de ceea ce se stia pana acum dar nu se recunostea, ca nu se mai invata.

Evaluarea presupune un pas important in procesul de educatie in care trebuie sa se determine gradul de acumulare de cunostinte si/sau formarea si perfectionarea de deprinderi specifice programei de invatamant. Ea trebuie sa fie cat mai fidela prin modul in care se efectueaza si prin metodele alese de determinare a nivelului de cunostinte si/sau deprinderi.

Pana acum aceste caracteristici enumerate mai sus nu au avut importanta din cauza unor factori care au depins de SISTEM. Acel sistem care si-a dorit o masa de manevra ce nu putea fi realizat decat prin lipsa de educatie si fraudarea evaluarii, ca mai apoi, cei cu bani, sa se constituie in cotizanti pentru facultatile lui Marga, Andronescu sau Robu. Absolventi cu diplome care nu reflectau produsul uman rezultant la capatul acestui proces lung si costisitor. Ca sa-l citez pe Tutea, "ne-am aflat in treaba".

Aud, o data cu acest cutremur produs de rezultatele de la Bac, voci mai mult sau mai putin interesate, mai mult sau mai putin naive, mai mult sau mai putin abilitate, … cum ca ministrul Funeriu ar trebui sa-si dea demisia. Prelungind o boala comunista cu "cine-i vinovat" si nu "ce trebuie invatat din asta", se cauta tapi ispasitori ca in cazurile unde cei care-l fugarisera pe rege prin anii 90 devenisera monarhisti doar pentru a lovi in dusmanul lor comun Traian Basescu.

Ce vor ei? O intoarcere la trecut, o demisie a lui Funeriu si o continuare cu Abramburica, frauda la bac si mentinerea fabricilor de diplome pe bani care produc analfabeti si masa votanta.

Asadar, ce va urma?

Daca pana acum reformele s-au facut de sus in jos, prin acest rezultat al evaluarii de anul acesta al celor 12 ani de educatie, asa cum ar trebui sa fie examenul de bacalaureat, reforma SISTEMULUI se va face de jos in sus. Ea va fi ceruta, in sens pozitiv (pentru binele elevului) sau negativ (pentru binele SISTEMULUI), in functie de finalitate: revenirea la ce a fost sau ridicarea nivelului produselor educationale, adica absolventi mai bine pregatiti, mai valorosi. De frica repetarii rezultatelor de anul acesta sau nu, schimbarea de jos in sus se va observa si, daca va fi sustinuta, va produce efecte.

Romania se va radicaliza in bunul obicei de pana acum: orice argument, fie el bun sau rau, va fi folosit pentru a sustine demersurile viitoare. Pentru a nu fi inselati de aceste "disertatii", ceea ce ar trebui sa nu scapam din ochi este finalitatea: pastram SISTEMUL sau ne schimbam?

Ca in conceptul GIGO ("garbage in, garbage out"), chiar si cele mai bune intentii sau argumente folosite in demersurile de care vorbeam anterior, vor fi nocive daca nu schimbam SISTEMUL. Astfel, in loc sa pierdem timp si energie cautand argumentele sustinerii unui punct de vedere, mai bine sa fixam obiective si sa consumam timp si energie pentru gasirea de solutii si implementarea lor. Rezultatul va fi o reforma dorita si nu impusa, cu un grad mare de reusita.

Daca anul trecut Funeriu a reusit sa organizeze fara incidente examenul de bac, sub presiunea grevei profesorilor, anul acesta plusul l-a constituit eliminarea fraudei. Ori opozantii actualului ministru al invatamantului, atunci cand cer demisia sa, se refera la tare organizatorice sau la reinstaurarea fraudei la examen? Se doreste reintoarcerea acelui mic "protocol" de examen, cu suc si cafea la profesori contra copiat pe rupte si ascunderea gunoiului sub pres sau slefuirea in sensul plusului de valoare care trebuie adaugata absolventului de liceu?

Mentinerea lui Funeriu in functie reprezinta garantia, pe de o parte, a desfasurarii si la anul a examenului de bacalaureat fara frauda, iar din alt punct de vedere, utilizarea acestei "spaime" indusa anul acesta pentru imbunatatirea invatamantului: elevi, parinti si scoala cointeresati din care fiecare va iesi mai castigat. Iata cum frauda nu mai este o solutie iar cercul minciunii a fost rupt unde si cand trebuia.

Cel mai afectat in urma acestor rezultate va fi SISTEMUL. Daca elevii picati la examen au sansa repetarii lui, SISTEMUL a pierdut prin transparenta, fiind lovit in fluxul acela de muls bani de pe urma dorintei obtinerii oricum si cu orice pret a unei diplome, fara a acumula in interior valoare. Se loveste astfel intr-o mentalitate si intr-o masina de facut bani care a fost un cancer pentru Romania, condus de oameni "garantati Vanghelie". Deasemenea, masa analfabeta votanta, daca se va continua cu reforma in invatamant, isi va pierde numarul, chiar daca nu imediat, insa procesul va fi ireversibil. Cu efecte benefice pentru fiecare dintre noi.

Pusi sa aleaga intre modelul "cu bani si idiot" ori "angajat valoros sau cu afaceri inteligente", tinerii vor cauta in primul rand modele care sa le raspunda la intrebarea cu valoare de orientare in viata "DE CE?". De ce sa invat daca nu-mi aduce niciun profit in viitor?, de ce sa invat daca ceea ce invat nu-mi ajuta?, de ce sa invat daca modelele din jurul meu se descurca si fara? de ce sa invat daca merge "si altfel"?

Alegerea dintre calea lunga dovedita si batatorita, pe de o parte si scurtaturi, pe de alta parte, va putea fi observata la anul daca, mentinand macar aceleasi conditii de eliminare a fraudei la examenul de bacalaureat, gradul de promovabilitate va creste sau nu.