Continuarea de aici.

Al doilea pilon care defineste un om de dreapta este bunastarea. Aceasta este o stare de echilibru pe cele patru coordonate ale desfasurarii existentei umane – fizic, spiritual, relational si financiar, – si nu poate exista decat in stransa legatura cu ceilalti trei piloni de baza, din care despre educatie am discutat anterior.

1. Bunastarea fizica reprezinta starea de bine interioara, psihica si din punct de vedere al sanatatii corporale, ce se obtine de catre fiecare prin educatie si actiune concertata in scopul inlaturarii factorilor de risc externi si interni ce pot conduce la dezechilibre functionale. Poate este complicata ca si descriere, insa aceasta bunastare este conditia necesara ca cineva sa actioneze si sa functioneze corect in familie si societate.

Pentru un si mai bun exemplu, este factorul pentru care cei mai multi oameni de dreapta nu sunt de acord cu proiectul Rosia Montana unde, exploatarile cu cianuri, pot conctitui factori de risc pentru populatia din zona. Chiar daca promourile realizate de Gabriel Gold Corporation si difuzate la TV cu femeia care nu mai poate trai doar facand ciorapi cu 5 lei pot avea priza la public, inchipuiti-va ce ar face sau ar spune aceeasi femeie care, din cauza mediului toxic, trebuie sa plateasca pentru repararea sanatatii sale si a familiei mai mult decat ar castiga printr-o angajare ca salariat la GGC. Cum spune romanul „ce iei pe mere dai pe pere” sau poate si mai mult.

Asadar traiul fiecaruia dintre noi intr-un mediu sanatos, mancand sanatos, gandind sanatos, cu obiceiuri sanatoase este conditia pentru ca un om sa se poata exprima in echilibru pentru realizarea celorlalte forme de bunastare individuala si sociala.

Un punct delicat si pe care doresc sa-l ating aici il reprezinta sistemul de sanatate care, din aceasta perspectiva are un rol strict in interventia in caz de accident sau atac asupra starii de sanatate (formatiunile gen SMURD – UPU) si de revenire la starea de sanatate initiala (clinici sau spitale pe specialitati, plus medicina de familie pentru faza de initiere a internarilor dar si pentru asigurarea asistentei ambulatorii, post interventie, in stransa legatura cu spitalele sau clinicile).

2. Bunastarea spirituala este data de echilibrul pe care fiecare dintre noi il poate realiza printr-o relationare cu divinitatea, prin credinta liber – consimtita, precum si cu ceilalti purtatori de mesaj spiritual si conceptual, indiferent de momentul exprimarii sau al existentei acestora. Ea cuprinde o relatie cu biserica si cu Dumnezeu, asa cum se regaseste EL in religia aleasa, in functie de credinta fiecaruia, dar si relatia cu traditiile, cultura, valorile si istoria grupului, a natiunii sau a statului din care facem parte.

Un gand asupra ideii de multiculturalism, din punct de vedere personal: el se poate manifesta atata timp cat minoritatea nu afecteaza manifestarea si nevoile spirituale ale majoritatii. Insa nici majoritatea nu-si poate impune adoptarea unor obiceiuri, manifestari sau practici de catre minoritati.

Un exemplu elocvent este cel al icoanelor din scoli. Cineva, de o alta religie, in spiritul multiculturalismului, a incercat sa obtina scoaterea acestora din institutiile de invatamant, prin lege. Raspunsul societatii a fost ca fiecare colectiv de parinti, impreuna cu institutia de invatamant sa decida (influenta majoritatii) astfel incat, daca cineva se simte atacat in sensul pastrarii acestor insemne religioase, sa-si poata alege o alta clasa sau alta institutie de invatamant.

Daca actiunea in justitie s-a facut dintr-un „multiculticulturalism” gresit directionat prin impunerea unei reguli a unei minoritati unei majoritati ortodoxe, solutia corecta este asigurarea minoritatii deranjate de aceste insemne de a-si alege institutia de invatamant unde se simte confortabil din punct de vedere al bunastarii sale spirituale.

3. Bunastarea relationala este data, in primul rand de familie. Aceasta este locul unde orice individ trebuie sa se simta in siguranta, apreciat si protejat, unde sa se dezvolte fizic, spiritual, relational si financiar, asigurandu-se educatia de baza, precum si rolul de regulator al actiunii fiecaruia dintre noi.

O comunitate de familii aflate intr-o buna relatie sociala asigura, la randul ei, pastrarea traditiilor, a obiceiurilor, a moralitatii, a culturii, traditiilor si identitatii individuale si de grup. Incurajand astfel de comunitati, statul se poate afla in postura unei identitati de la sine, fara problemele de integrare si de identitate pe care le are acuma. Pentru ca, pe de o parte, nimeni nu-si va parasi familia intrand in dezechilibru cu sine si cu celelalte comunitati, daca comunitatea asigura bunastarea (raspunsul la intrebarea „de ce americanii nu emigreaza in Romania?”), iar pe de alta parte, costurile pe care statul le are acum pentru asigurarea unor bune convietuiri (politie locala, penitenciare, centre de reeducare, procese, etc) se reduc.

Un bun exemplu este cel al povestirilor pe care cei mai in varsta le fac si la care copiii nostri asculta neintelegand ca este posibil, atat de mare este ruptura acum: intre cele doua razboaie mondiale, si probabil ca si inainte, daca un om facea o fapta antisociala, chiar daca nu grava (sa zicem ca fura o gaina de la un vecin) acesta era amintit de preot la slujba de duminica, era intrebat de catre fiecare om din sat de fapta sa si dojenit, iar familia sa ar fi avut de patimit pentru actiunea acestuia. In sine, echilibrul faptasului cu familia sa si cu comunitatea era afectat, astfel incat acesta prefera sa mearga singur la munca sau sa mearga prin locuri unde sa nu se intalneasca cu cineva. Si poate se gandea la ce fapta buna sa faca, astfel incat sa-si recapete echilibrul pierdut.

4. Bunastarea financiara reprezinta asigurarea integritatii a urmatorilor 5 factori:

– cum sa realizezi active financiare;

– cum sa-ti protejezi aceste active;

– cum sa reinvestesti capitalul acumulat;

– cum sa accelerezi prin folosirea efectului de levier;

– cum sa fii informat in plan financiar.

Desi poate parea pentru multi dintre cei care citesc aceste randuri un dezechilibru prin „dragoste de bani”, am sa arat ca tocmai o buna pozitionare fata de acesta este cheia succesului. Si iata de ce:

– realizarea de active financiare se invata si teoretic si practic. Nu este nevoie de aptitudini speciale, iar expresia ca „banul trage la cei bogati” puteti sa o uitati pentru ca sunt nenumarate cazuri de oameni cu bani care acum traisesc in saracie. Asadar oricine care doreste sa realizeze active financiare o poate face. Acestea insa trebuie sa respecte caracterul legal, functional si de risc obligatorii.

– activele se protejeaza in special de catre cei care taxeaza nepermis de mult, fara sa respecte regula jocului. Statul este, din pacate, cel mai mare atacator al activelor cetatenilor sai. De aceea, stabilirea unor reguli clare si care trebuiesc respectate de catre toti factorii decidenti este imperativa si ea functioaneaza in state cu regim democratic avansat. In acest sens, ar putea fi introdusa in prevederile Constitutiei urmatorul paragraf sau articol:

Nivelul de taxare si impozitare al profitului realizat pe teritoriul statului roman de catre firme si cetateni este unic si in cuantum de 10%. Codul fiscal sau/si modificarea cuantumului impozitului pe profit se adopta prin lege, prin aprobarea a cel putin unei majoritati de 2/3 din numarul total de parlamentari si nu poate intra in functiune mai devreme de 2 ani de la publicarea in Monitorul Oficial.

Simplu si la obiect: am un impozit unic pe care-l datorez statului, iar celelalte taxe si impozite sunt stabilite prin lege si am intervalul de timp de 2 ani in care sa-mi realizez noul plan de afaceri. Stabilitate, predictie, respect fata de cei care aduc bani la bugetul de stat.

– reinvestirea capitalului acumulat se va face prin alegerea constienta a fiecaruia. El este important atat din punct de vedere al taxarii, cat si din punctul de vedere al realizarii veniturilor pasive gen pensii, asigurari financiare, etc. Acesta este foarte important pentru ca pensiile de stat nu mai sunt viabile si vor trebui schimbate radical. Printr-o buna educatie financiara se va sti ce sa se faca cu aceste acumulari de bani sau cu sumele de bani destinate investitiilor;

– efectul de levier presupune accelerarea producerii de profit fie prin folosirea parghiilor BA (banii altora) sau TA (timpul altora). Acestea sunt foarte bine descrise in carti de specialitate si, pe intelesul tuturor, in seria de carti „Tata bogat, Tata sarac” a lui Robert Kiyosaky, ca de altfel si cele 5 componente ale integritatii financiare;

– informatia financiara este extrem de importanta pentru ca ea asigura rolul de reglaj al investitiilor, prin prevenirea atacului fata de activele din proprietatea fiecaruia sau a firmelor, precum si prin folosirea mijloacelor la dispozitie pentru dezvoltarea sau multiplicarea activelor.

In concluzie, bunastarea reprezinta un cumul de domenii in care, dupa o educatie corecta, in familie si in institutii prestatoare de servicii educationale, se actioneaza in scopul asigurarii unei bune vietuiri si convietuiri si obtinerea unui trai in echilibru fizic, relational, spiritual si financiar. Bunastarea se poate obtine de catre fiecare dintre noi doar in stransa legatura cu ceilalti trei piloni: educatie, implicare si libertate.

Continuarea aici.