In istorie au existat numeroase puncte in care acumularile si stagnarile structurale au impus schimbari radicale. Desi in sine acestea au avut un scop simplu, respectiv schimbarea unui regim sau a unei puteri cu o alta, noua, diferenta dintre acestea a fost facuta de cele mai multe ori de mijloacele pe care miscarea le-a avut la dispozitie.

La inceputuri, schimbarea s-a facut brutal, folosindu-se forta directa: fie a armelor (revolte), a armatelor (razboi), a uneltelor transformate in arme (rascoale), ducand la eliminarea fizica a unei parti sau a intregii structuri aflate la putere si inlocuirea cu o alta noua. Aceste miscari, folosind un termen din IT pot fi etichetate ca MISCARI SOCIALE 1.0. De regula, cei care au capturat puterea in acest mod au sfarsit identic.

Al doilea tip de miscare sociala este cel ce s-a folosit de manipulare ideologica, de manifeste, idei, concepte, purtate de un lider puternic si care au dus la aprinderea scanteii sociale sau la realizarea acumularilor de tensiune care au declansat schimbarea. Acesta a fost si modul prin care comunismul a castigat teren politic si ideologic in secolul trecut, insa nu fara a renunta cu totul la violenta. MISCARILE SOCIALE 2.0 sunt un mix in care ideologia inoculata maselor de un lider, ori prin manipulare au dus la o revolta violenta.

Aparitia internetului a determinat un nou mod de socializare si de difuzare a informatiei pana in cele mai indepartate comunitati, aducand cateva caracteristici importante: nealterarea informatiei, rapiditatea conexiunii, complexitatea mesajului (audio-video), implicare facila si remanenta prin existenta unei baze de date usor accesibile.

Miscarea sociala 3.0Analizand canalele media prin care se difuzeaza informatia in prezent, deosebim trei mijloace importante:

– informatia prin internet (bloguri, site-uri) care presupune urmatorul patern: existenta unui administrator de site sau/si a unui grup de realizatori de continut, un grup restrans de adepti activi denumiti comentatori, un grup de cititori neimplicati (denumit fiecare troll), un grup de influenta prin care se difuzeaza informatia „prelucrata” si un potential grup care acceseaza informatia prin motoare de cautare sau prin arhiva site-ului, denumit grup de remanenta. Remanenta leaga informatia de pe bloguri, site-uri, etc. in articole noi pe bloguri, in comentarii, in emisiuni la TV, in timpul mitingurilor, dar mai ales se constituie intr-o baza de date facil de accesat care poate fi oricand folosita pentru a elimina deficitul de memorie de scurta durata colectiva. Putand readuce oricand informatie din trecut, mai ales pe acea cu potential emotional, in atentia celor carora aceste canale se adreseaza se poate fie contracara manipularea, fie se devoaleaza adevaratele scopuri ale personajelor publice: institutii, politicieni, asociatii, etc. Se poate astfel prezenta trecutul cuiva (in sine o spaima a politicienilor si a infractorilor) sau se pot amplifica noi stari emotionale, realizandu-se un val civic major.

televiziunile, ziarele, reviste. Acestea au inca foarte multa putere de penetrare in masa si de difuzare rapida a informatiei, inclusiv a suportului emotional asociat acesteia, insa nu au un caracter activ. Au o baza de date de filmari, insa aceasta rar este publica si nu poate fi accesata decat de un numar redus de persoane. Mai nou, pentru a asigura o parte din functiile pe care le asigura internetul, exista posturi de televiziune care doresc atenuarea caracterului pasiv folosind site-uri asociate. Se realizeaza astfel un mix TV-internet ce poate avea succe intr-un viitor nu foarte indepartat.

mitingurile si intalnirile publice au un pronuntat caracter activ, combativ dar si potential manipulator. De regula axate pe o tema a momentului, marimea amplitudinii acestora este data de factorul de aderenta, de context, cat si de nevoia primara afectata care a determinat aceste manifestatii publice. Mitingurile si intalnirile publice pot avea efect atata timp cat ele sunt in desfasurare, insa dupa finalizare, efectul lor se stinge in timp. Deasemenea, prin anumiti vorbitori, se poate oricand deturna mesajul initial catre un altul, urmarit de cei interesati si care au acces si influenta la mesaj.

Aceste trei instrumente principale pot determina un nou tip de miscare sociala, 3.0. Pot folosi informatia in cadrul jocului politic din interiorul sistemelor democratice sau nedemocratice pentru a schimba un regim invechit cu un altul reformist.