imbratisareMotto: “Functia idiotului este pozitiva, pentru ca fara el n-am intelege nici geniul, nici normalitatea.”
Petre Tutea

Geografic si cognoscibil sunt legat de Tutea. L-am descoperit tarziu, dupa “revolutie“, in emisiunile la TVR ale lui Arachelian: interviuri cu scop comunisto-ideologic, adresate unui artist in ale cunoasterii de sine si a lui Dumnezeu.

La o varsta la care mai usor se instalau in creier sistemele filozofice ale lui Lucian Blaga sau Schopenhauer, Kant sau Hegel decat Dumnezeu, am descoperit structura gandirii crestine a lui Tutea ca o forma de capitulare a rationalului in fata Legii lui Dumnezeu. O capitulare asiguratorie a efemeritatii umane in fata haului finalului de viata, precum si a predispozitiei pagane la a vedea sfarsitul ca la unul total si definitiv.

Dupa sfarsitul unui sistem “indestructibil” care … tocmai se sfarsise in 1989, vorbele lui Tutea imi intrau in creier ca o alternativa credibila la golul ramas, pe care sa-mi construiesc fundatia viitorului: ce greseala as fi facut sa nu-l includ in firea mea de roman, in structura navigatului in viata, precum si in firicelele cu care uneori, dezradacinati de fortele vifornice, ne mai cautam radacinile. Recunosc: atunci eu l-am rapit pe Tutea!

Astfel, Petre Tutea este si a fost o unealta de cunoastere si romanism: Dan Puric se bazeaza pe modul lui de transmitere inteligenta a cuvintelor, a frazelor si a cunoasterii in sine a bazelor noastre ca popor, ca Romanie profunda. Noica s-a bazat pe el ca un element asiguratoriu pentru iesirea din nihilismul ateu si a negativismului rational in fata lui Dumnezeu: cu pile ca Tutea nu ai cum sa nu fii primit in ceruri. Noica l-a luat ca referinta in cautarea demersurilor care-l legau de Nae Ionescu. Si ei l-au rapit pe Tutea.

De aceea si altii si-l aroga ca un bun care le da credibilitate si legitimitate: si atunci de ce sa ma mai mir ca l-am gasit pe Tutea sechestrat pe internet intr-un site la care, la “legaturi”, erau trecuti fostii legionari Zelea Codreanu si Horia Sima? Il folosesc, dar nu pot sa-l ni-l rapeasca.

Personal nu am acceptat si nu accept extremismul, de orice natura: religioasa, rasiala, nationalista … De aceea, a-l asocia pe Tutea cu miscarea legionara care i-au ucis pe Armand Calinescu, Nicolae Iorga, Virgil Madgearu si cei 64 de detinuti de la Jilava, la care se poate adauga sinuciderea lui Petre Andrei si maltratarea lui Traian Bratu la Iasi este mai mult decat manipulare. Stiu ca e mult de spus: intentii legionare aparent bune dar sfarsite prost, incercari de trezire a unei natii adormite, rataciri gnostice, cautari filozofice si regasiri ale identitatii nationale dar, citand din memorie spusele unui foarte bun profesor de la liceul militar din Breaza, “dezvoltarea personala este opusul neacceptarii, a tolerantei”, pentru ca, daca in mine intra parerile si gandurile a cat mai multor persoane, ma umplu de Dumnezeu, pentru ca diversitatea a fost facuta in numele si in Legea Lui.

Asa cum eu l-am rapit pe Tutea pentru a-mi regasi romanismul ca valoare si a-mi construi un mod de a vedea lucrurile in viitor, pot si altii sa o faca? O miscare care are nevoie de legitimitate si identitate, trecandu-l pe Tutea la rubrica “Romani uitati” poate? De ce nu?

Doar sa fim atenti la linia fina dintre manipulare si recunostinta: ar trebui sa-i fim recunoscatori mai mult decat a-l folosi ca o coada de topor. Ar fi pacat si ne-ar bate Dumnezeu. Acel Dumnezeu, singurul care ni l-a rapit de drept, cu bunul sau accept pentru a nu se bucura de democratia care,  “prin insasi ordinea ei ideologica, il obliga pe idiot sa stea alaturi de geniu si sa-i poata zice: ce mai faci, frate?“.